By Marcus Buckingham/ Ashley Goodall
نوشته: مارکوس باکینگهام و اشلی گودال
ترجمه: سعید ابویسانی و اسدالله ابویسانی
برای سالهای زیادی مدیران تشویق میشدند آشکارا از همه اعمال کارکنان انتقاد یا تمجید کنند. اما بهتازگی کشف شده که این بازخورد کمکی به رشد و پیشرفت کارکنان نمیکند. نخست، پژوهش نشان میدهد افراد نمیتوانند به شکل قابلاعتمادی عملکرد دیگران را رتبه دهند: بیش از پنجاه درصد رتبهبندی هر فرد توسط فرد دیگر منعکسکننده ویژگیهای شخصیتی فرد رتبهدهنده است، نه فرد رتبهبندیکننده. دوم، علوم اعصاب نشان میدهد انتقاد واکنش «جنگ یا گریز» مغز را فعال و از یادگیری جلوگیری میکند. در نهایت، عالیبودن از نظر هر فرد متفاوت است، بنابراین، نمیتوان آن را پیشاپیش تعریف و از فردی به فرد دیگر منتقل کرد. همچنین متضاد شکست نیست. مدیران هرگز نمیتوانند از طریق تعیین مصداق شکست و گفتن نحوه اصلاح آن به دیگران به عملکرد عالی دست پیدا کنند.
در مقابل، وقتی مدیران خروجی چشمگیری را مشاهده میکنند، باید به فردی که موجب آن بوده برگردند و بگویند: «بله، همینه!» و احساس خود را از چرایی موفق دانستن آن بهاشتراک بگذارند. علوم اعصاب نشان میدهد بیشترین رشد زمانی رخ میدهد که افراد روی قوتهای ما تمرکز میکنند. یادگیری بر اساس درک ما از آنچه خوب انجام میدهیم بهدست میآید، نه آنچه که در انجامش ضعیف هستیم و بیتردید نه بر اساس درک شخص دیگری از آنچه در انجامش ضعف داریم.