گروه محصولات

عنوان مقاله: توزیع و پخش مویرگی

گزيده مديريت 212

نوشته: علی عیاری


سابقه فعالیت شرکت‏های پخش مویرگی در توزیع و فروش محصولات مصرفی تند گردش در ایران به دهه‏ها قبل برمی‏گردد. برای درک اهمیت صنعت پخش کافی است که بدانیم طبق اطلاعات مندرج در مقاله‏ای در شهریور 95 در روزنامه دنیای اقتصاد ۱۰۰درصد داروی کشور و ۷۰درصد مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی، شوینده‌ها و... توسط شرکت‌های پخش در سرتاسر ایران توزیع می‌شود، بنابراين رشد یا سردرگمی این صنعت بی شک در حیات سایر بنگاه‏های اقتصادی تاثیر بسزایی خواهد گذاشت. حیات شرکت‏های توزیع و پخش مویرگی را می‏توان به چهار مرحله‏ی "رشد و شکوفایی"‏، " بازگشت به گذشته"‏، " رشد مجدد" و " تلاطم" تقسیم نمود.
در این مقاله ضمن تشریح شرایط حاکم بر این مراحل به چالش‏های مطرح در آن نیز پرداخته شده است. در ادامه با تمرکز بر دوران جاری به تهدیدها و فرصت‏های موجود پرداخته شده و در پایان به راه‏کارهای بقا به تفکیک شرکت‏های بزرگ سراسری شبه دولتی یا وابسته به دولت، شرکت‏های بزرگ یا متوسط بخش خصوصی سراسری و شرکت‏های پخش مویرگی منطقه‏ای اشاره شده است.

انصراف از نظر