نوشته: علی عیاری
سابقه فعالیت شرکتهای پخش مویرگی در توزیع و فروش محصولات مصرفی تند گردش در ایران به دههها قبل برمیگردد. برای درک اهمیت صنعت پخش کافی است که بدانیم طبق اطلاعات مندرج در مقالهای در شهریور 95 در روزنامه دنیای اقتصاد ۱۰۰درصد داروی کشور و ۷۰درصد مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی، شویندهها و... توسط شرکتهای پخش در سرتاسر ایران توزیع میشود، بنابراين رشد یا سردرگمی این صنعت بی شک در حیات سایر بنگاههای اقتصادی تاثیر بسزایی خواهد گذاشت. حیات شرکتهای توزیع و پخش مویرگی را میتوان به چهار مرحلهی "رشد و شکوفایی"، " بازگشت به گذشته"، " رشد مجدد" و " تلاطم" تقسیم نمود.
در این مقاله ضمن تشریح شرایط حاکم بر این مراحل به چالشهای مطرح در آن نیز پرداخته شده است. در ادامه با تمرکز بر دوران جاری به تهدیدها و فرصتهای موجود پرداخته شده و در پایان به راهکارهای بقا به تفکیک شرکتهای بزرگ سراسری شبه دولتی یا وابسته به دولت، شرکتهای بزرگ یا متوسط بخش خصوصی سراسری و شرکتهای پخش مویرگی منطقهای اشاره شده است.