گروه محصولات

عنوان مقاله: تنوع به عنوان استراتژی

گزيده مديريت 42

By David A. Thomas

نوشته: دیوید توماس

ترجمه: ویدا منتخب

زمانی كه اكثر ما در مورد لو گرستنر و تحول در آی.بی.ام فكر می‌كنیم، داستان كسب‌وكار برجسته‌ای در نظرمان می‌آید. اما بخش مهمی از این موفقیت كه كم‌تر درباره آن گفته شده است، داستان تغییر كامل تركیب افراد در این شركت متنوع و خلق یك كسب‌وكار جدید و چندمیلیون‌دلاری در آن است.
در سال 1993 كه لو گرستنر زمام امور را به‌دست گرفت, آی.بی.ام در زمینه حقوق مدنی و فرصت‌های شغلی برابر, تاریخچه‌ای طولانی و روند روبه رشدی داشت. در عمل, تعداد اندكی از مدیران شركت تنوع محیط كار را زمینه‌ای برای تمركز استراتژیك می‌دانستند. اما گرستنر با نگاهی به تیم مدیریت ارشد خود, متوجه شد تیم مذكور نماینده تنوع بازار در مورد نخبگان، مشتریان یا كاركنان آی.بی.ام نیست. در سال 1995، گرستنر برای رفع این عدم‌توازن، برنامه ابتكاری گروه ویژه تنوع را راه‌اندازی كرد كه تبدیل به مبنای استراتژی منابع انسانی آی.بی.ام شد. این تلاش در زمان تصدی گرستنر تداوم یافت و امروزه نیز توسط مدیرعامل فعلی، سام پالمیسانو، اجرا می‌شود. آی.بی.ام به جای نادیده‌گرفتن آگاهانه تفاوت‌های میان كاركنان، هفت گروه ویژه تشكیل داد كه هر یك روی گروه‌های مختلفی از جمله آسیایی‌ها و زنان تمركز یافتند. هدف این ابتكار، كشف و درك تفاوت‌های میان این گروه‌ها و یافتن راه‌هایی برای جذب مجموعه وسیع‌تری از كاركنان و مشتریان بود.

انصراف از نظر