گروه محصولات

عنوان مقاله: تنش زدایی از گفتگوهاي تنش زا

گزيده مديريت 12

By Holly Weeks

نوشته: هالی ویکس

ترجمه: غلامحسین خانقایی

در زندگي، گفتگوهاي پرتنش غيرقابل اجتناب هستند و در كسب‌و‌كار، در موارد متعدد و متفاوت، از اخراج يكي از كاركنان زيردست تا حتي تحسين و تشويق شدن، پيش مي‌آيد. ولي صرفنظر از زمينه و بستر آن، گفتگوهاي تنش‌زا داراي بار احساسي و عاطفي سنگيني هستند. در واقع، اضطراب ناشي از اينگونه گفتگوها به قدري است كه اكثر مردم از آنها دوري مي‌كنند. با وجود اين، كج‌دار و مريز كردن با موضوعات تنش‌آفرين، راضي كردن افراد مشكل‌آفرين و مقابله نكردن با آنها و ناديده گرفتن دشمني‌ها، مي‌تواند هزينه‌هاي سنگيني به دنبال داشته باشد. معمولاً، اجتناب از مسائل يا روابط نامناسب موجب بدتر شدن آنها مي‌شود.

 نويسنده، با استفاده از نمونه‌هاي زندة سه نوع اصلي گفتگوي تنش‌زا كه بيشتر مواقع در محيط‌هاي كار پيش مي‌آيد، به توضيح چگونگي بهبود يكجانبة اين گفتگوها از طرف مديران مي‌پردازد. اولين كاري كه مديران بايد در اين مورد انجام دهند، اينست كه با خودآگاهي بيشتري با اين وضعيت‌ها روبرو شوند. منظور ما از خودآگاهي در اينجا خودكاوي طولاني‌مدت و مراقبة‌ نفس نيست، بلكه هدف اين است كه دانش ضمني راجع به خود را مشخص‌تر كنيد. براي مثال، چنانچه در مقابل خشونت آسيب‌پذير هستيد، بايد نحوة واكنش و مقابله با آن را مشخص كنيد: آيا در مقابل خشونت، آرامش به خرج مي‌دهيد و يا اينكه آن را تشديد مي‌كنيد؟ دانستن نحوة‌ واكنش در يك موقعيت تنش‌زا، چيزهاي زيادي در مورد نقاط ضعفتان به شما ياد مي‌دهد و كمك مي‌كند تا بتوانيد بر شرايط تنش‌زا مسلط شويد.
 نويسنده، همچنين توصيه مي‌كند كه به منظور اصلاح جملات و لحن مورد استفاده در گفتگوهاي تنش‌زا، به تمرين قبلي آنها بپردازيد و بهترين روش براي از دست ندادن تعادل در گفتگوهاي دشواري كه به طور ناخواسته دامنگيرتان مي‌شود اينست كه تعدادي جملات و عبارات مناسب و حاضر و آماده داشته باشيد تا به موقع از آنها استفاده كنيد. همة ما با توجه به تجارب گذشتة خود مي‌دانيم كه در ادارة چه نوع افراد و گفتگوهايي ضعيف هستيم. بنابراين، بايد پيشاپيش به آماده كردن تاكتيك‌هائي به منظور مقابله با اين افراد و شرايط اقدام كنيد.
انصراف از نظر