گروه محصولات

عنوان مقاله: تفکر خطی در جهان غیرخطی

گزيده مديريت 193
By Bart de Langhe/ Stefano Puntoni/ Richard Larrick
نوشته: بارت دیلانگه واستفانو پانتونی و ریچارد لاریک
ترجمه: سعیده رجائی‌ هرندی
مغز انسان خطوط ساده و مستقیم را دوست دارد. در نتیجه، مردم توقع دارند روابط بین متغیرها و نتایج، خطی باشد. معمولا این‌گونه است: مقدار داده‌ای که آیپد نگه خواهد داشت به اندازه حجم ذخیره‌سازی آن افزایش می‌یابد. اما روابط معمولا خطی نیستند: همان‌طورکه سرعت دانلود افزایش می‌یابد، صرفه‌جویی در زمان به‌واسطه ارتقای اتصال پهنای‌باند کم‌تر و کم‌تر می‌شود.
آیا دانستن این‎که افزایش سرعت یک خودرو از ده مایل به‌ازای یک گالن به بیست مایل به‌ازای یک گالن موجب صرفه‌جویی بیش‌تر بنزین نسبت به افزایش از بیست مایل به‌ازای یک گالن به پنجاه مایل به‌ازای یک گالن می‌شود، شما را متعجب می‌کند؟ چون این‌گونه است. با افزایش بهره‌وری سوخت، مصرف بنزین ابتدا به‌سرعت و سپس به‌تدریج کاهش می‌یابد. این فقط یکی از چهار الگوی غیرخطی است که نویسندگان در مقاله خود شناسایی می‌کنند.
پدیده‌های غیرخطی در سراسر کسب‌وکار هستند: در رابطه بین قیمت، حجم و سود؛ بین نرخ حفظ و ارزش طول عمر مشتری؛ بین رتبه‌بندی‌های جست‌وجو و فروش. اگر متوجه زمان فعال‌شدن آن‌ها نشوید، احتمالا تصمیم‌های ضعیفی خواهید گرفت. اما اگر روابط را با مصورسازی داده‌ها ترسیم کنید، می‌توانید ببینید آیا آن‌ها غیرخطی هستند و چگونه و سپس انتخاب‌هایی کنید که نتیجه مطلوب شما را به‌حداکثر می‌رسانند.
انصراف از نظر