By Michal E.Porter/ Elizabeth Olmsted Teisberg
نوشته: مايكل پورتر و اليزابت اولمستد تيزبرگ
ترجمه: پرستو معين الديني
خدمات درمانی نیز تفاوت چندانی با صنایع دیگر ندارد. هزینهها زیاد بوده و علیرغم تلاشهایی كه برای كاهش آنها میشود، رو به افزایش هستند. این هزینههای رو به افزایش را نمیتوان تنها ناشی از بهبود كیفیت دانست. كاملاً برعكس، خدمات پزشكی محدود یا سهمیهبندی میشوند. بسیاری از بیماران خدماتی را دریافت میكنند كه در سطحی نازلتر از روشها یا استانداردهای مورد پذیرش جاری قرار دارند و نرخ خطاهای قابل پیشگیری پزشكی بالاست. تفاوتهای عمده و غیرقابلتوضیحی در هزینهها و كیفیت میان ارائهدهندگان درمان در حوزههای جغرافیایی متفاوت وجود دارد. گذشته از آن، تفاوتها در كیفیت درمان از دیرباز وجود داشته، زیرا انتشار اطلاعات مربوط به تجارب برتر بسیار بهكندی صورت میگیرد. بهطور متوسط، هفده سال بهطول میانجامد تا نتایج آزمایشهای بالینی به روشهای بالینی استاندارد بدل شوند. محافل علمی مهم در بخش درمان، نوآوری را بیشتر یك مشكل میدانند تا عاملی برای پیشرفت و نیروی محركه موفقیت. چنین وضعیتی در هیچ بازار دارای عملكرد درست قابلپذیرش نیست و در بخش درمان نیز كه جان انسانها و كیفیت زندگی آنها در میان است، چنینن وضعیتی قابلتحمل نخواهد بود.