گروه محصولات

عنوان مقاله: تصویر كلان : بهره‌ برداری از نقاط نوآوری‌ خیز جهان

گزيده مديريت 95

By John Kao

نوشته: جان كائو

ترجمه: عاطفه پاشازاده
کشورهای زیادی نوآوری را در راس دستورکار خود قرار داده‌اند. در نتیجه، شرکت‌ها اکنون به بازار جهانی نخبگان، سرمایه، اعتبارات مالیاتی و قوانین ساده دسترسی دارند. سازمان‌ها قبل از راه‌اندازی آزمایشگاه تحقیقاتی یا دفتر بازاریابی در یکی از نقاط نوآوری‌خیز جهان باید بدانند کدام مدل‌های جدید نوآوری با مقتضیات آن‌ها تناسب بیش‌تری دارند. شرکت‌های هوشیار می‌توانند عناصر هر مدل را با یک‌دیگر ترکیب کرده و رویکرد سیستمی اتخاذ کنند.

در مدل کارخانه نوآوری، کشورها بر منابع خود تمرکز می‌کنند. برای مثال، سنگاپور قصد دارد بودجه تحقیق‌وتوسعه در زمینه علوم، فناوری‌های سبز و رسانه‌های دیجیتال را افزایش داده و مزیت‌هایی مثل معافیت مالیاتی در نظر گیرد تا شرکت‌های علاقه‌مند به تحقیق در این زمینه‌ها را جذب کند. نووارتیس و گلاکسواسمیت‌کلاین پیش‌تر این‌کار را در یک مرکز تحقیقات بیوپزشکی به اسم بایوپلیس شروع کرده‌اند.

 

کشور‌هایی که از مدل فشار بی‌وقفه استفاده می‌کنند قصد دارند با گردآوری مقدار زیادی کار و سرمایه به این هدف برسند. برای مثال، چین بودجه ده دانشگاه برتر خود را افزایش داده تا متخصصان زیادی در حوزه علم و فناوری تربیت کند.

 

هدف مدل هالی‌ورلد خلق محیطی مناسب برای نوآوری از طریق جمع‌کردن تعداد زیادی افراد مجرب است. برای مثال، هند بین بهترین فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های خود و هندی‌های آموزش‌دیده در موسسات آموزشی غربی رابطه برقرار می‌کند.

 

کشورهای زیادی اکوسیستم‌های وسیعی ساخته و نهادهای تامین‌کننده مالی، موسسات تحقیقاتی، کسب‌وکارها و دانشگاه‌ها را به یک‌دیگر پیوند زده‌اند. برای مثال، توجه دولت و مشارکت بازیگران دولتی و خصوصی، سیستم نوآوری فنلاند را بهبود داده است. دانشگاه آئلتو که در پاییز سال 2009 افتتاح خواهد شد نیز نشان از رویکرد جامع این کشور دارد...

انصراف از نظر