گروه محصولات

عنوان مقاله: ایده بان: تشکیل تیم در کافه‌تریا

گزيده مديريت 175

ترجمه: حمیدرضا منظوری

تحقیقات نشان می‌دهد باهم غذا خوردن عملکرد گروهی را بالا می‌برد.
برخی شرکت‌ها برای ایجاد پیوند بین کارکنانشان دست به کارهای عجیبی می‌زنند. به‌عنوان مثال، شرکت تولید دیسک‌خوان سیگیت، مدیرعامل سابق، بیل واتکینز، گروه‌های دویست‌نفری از کارکنان را به یک مسابقه چهل‌کیلومتری ماجراجویانه در نیوزلند می‌بُرد. جفری اوبراین در مجله فورچونْ «هفته محیط‌زیست» سیگیت را به‌عنوان یک گردهمایی توصیف کرد که فقط یک پاداش نیست، بلکه تلاشی افراطی برای تیم‌سازی است. اوبراین نوشته است، واتکینز فکر می‌کند «هفته محیط زیست کمک می‌کند یک سازمان همکارانه و تیم‌محور ساخته شود.»
بیش‌تر تلاش‌ها در تیم‌سازی به‌طور قابل‌توجهی معمولی هستند. خیلی از شرکت‌ها برنامه‌های گردشی را برنامه‌ریزی می‌کنند که شامل طناب‌کشی یا بازی‌کردن می‌شود. حتا این‌ها هم صرف زمان، توجه و پول لازم دارند. بدتر از همهْ بسیاری از شرکت‌کنندگان آن‌ها را بدون ارزش می‌دانند و این بازی‌ها را نماد تلاش‌های اشتباهی مدیران برای ایجاد صمیمیت بین کارکنان می‌بینند.
منطقی است همه می‌خواهند تیمی با عملکرد بالاتر و منسجم‌تر بسازند، اما باید راه بهتری برای انجام این کار وجود داشته باشد و اکنون به‌نظر می‌رسد راهی وجود دارد. تحقیقات کوین نیفین از دانشگاه کورنلْ می‌گوید، یک راه به‌طرز فریبنده‌ای سادهْ پیدا شده است: تیم را تشویق به غذاخوردن باهم کنید.
برخی ممکن است آماده‌سازی غذا و هم‌سفره‌شدن را برای تحقیق‌کردن یا علایق مدیریتیْ بسیار پیش‌پاافتاده بدانند. اما نیفین و همکارانش به این نکته اشاره می‌کنند که غذاخوردن یک رفتار بدوی است که می‌تواند بسیار معنادار باشد، حتا اگر آن را سه مرتبه یا بیش‌تر در روز انجام دهیم.

انصراف از نظر