ترجمه: غزاله احمدزاده
در اینجا آنچه صنعت خودرو سازی را بهراستی زیرورو میکند، توضیح داده میشود.
در پاییز سال 2014 یک سرمایهگذار با کلیتون کریستنسن، استاد دانشکده کسبوکار دانشگاه هاروارد، تماس گرفت تا چالش دوستانهای را مطرح کند. کریستنسن بهخاطر تئوری نوآوری ویرانساز[1] معروف است. این تئوری توضیح میدهد که چگونه شرکتهایی که محصولات پیشپاافتاده به بازار معرفی میکنند در آخر میتوانند از بازیگران اصلی و جاافتاده بازار با بهبود سازمانیافته محصولات تا میزانی که نیازهای مصرفکنندگان عادی را با قیمت پایین برآورده سازد، پیشی بگیرند. سرمایهگذار مذکور که یکی از سهامداران شرکت تولیدکننده خودروهای نقلیه برقی، تسلا است خبر داد که موسس شرکت تسلا، الون ماسک، در حال خلق مدل جدیدی از ویرانسازی است که در آن محصولات از بالاترین قیمت شروع و به پایین میآیند. در طی تاریخ دهساله خود، تسلا 59،500 خودرو تولید کرده که قیمت تمامشده هر یک بیش از یکصدهزار دلار بوده است. اما انتظار میرود مدلی را اواخر سال 2015 با قیمت کارخانهای معادل هفتادهزار دلار به بازار معرفی کند و قصد دارد در سال 2017 مدلی به قیمت 35هزار دلار رونمایی کند. ماسک درباره هدفش بهصراحت میگوید: خلق خودرو نقلیه برقی مقرونبهصرفهای برای عموم که جایگزین خودروهای بنزینی خواهد شد.