By michael c. mankins/ richard steels
نوشته: مایکل مانکینز و ریچارد استیل
ترجمه: حسین حسینیان
با وجود صرف وقت و نیروی بسیار برای تدوین استراتژی، بسیاری از شركتها بهره كمی از تلاشهای خود میبرند. تحقیقات موسسه مشاوره ماراكون نشان میدهد شركتها بهطور متوسط به 63 درصد عملكرد مالی موعود استراتژیهای خود میرسند.
در این مقاله، مایکل مانکینز و ریچارد استیل از موسسه ماراكون، یافتههای تحقیق مذكور را عرضه میكنند. آنها از تجربه همكاری با برخی شركتهای موفق برای بنیاننهادن معدودی قاعده اساسی برای تدوین و اجرای استراتژی بهره میگیرند:
ساده و ملموس سازید. از توضیحهای مفصل و بیمورد اهداف بلندپروازانه بپرهیزید و به جای آن از زبانی ساده و روشن برای تشریح بودها و نبودهای شركت خود استفاده كنید.
درباره انگاشتها بحث کنید، نه پیشبینیها. تیمهای فراكاركردی تشكیل دهید كه اعضای آنها افرادی از حوزههای استراتژی، بازاریابی و مالی باشند و به این وسیله اطمینان حاصل كنید انگاشتهای بنیادین برنامههای درازمدت شما انعكاسی از اقتصاد واقعی بازارهای شركت و عملكرد حقیقی آن در مقایسه با رقباست.
از چهارچوبی دقیق بهره گیرید، با زبانی مشترک سخن گویید. اطمینان یابید گفتمان بین ستاد شركت و واحدهای كسبوكاری درباره روندهای بازار و انگاشتها در چهارچوبی دقیق نظیر «میدانهای سود» صورت میپذیرد.
آرایش منابع را پیشهنگام مورد بحث قرار دهید. با بحث پیشهنگام سطح و زمانبندی آرایش منابع، پیشبینیهای واقعیتر و برنامههای عملیتر ایجاد كنید.
اولویتها را بهروشنی تعریف كنید. تاكتیكها را اولویتبندی كنید تا كاركنان حس روشنی از سمت و سوی تلاشهای خود داشته باشند.
بهطور مستمر بر عملكرد نظارت كنید. آرایش منابع و نتایج حاصله را با برنامه مقایسه كنید و با استفاده از بازخورد مستمر، انگاشتها و تخصیص منابع را تعدیل كنید.
قابلیتهای اجرا را پاداش و توسعه دهید. كاركنان را برانگیزید و پرورش دهید.
تعقیب دقیق این قواعد میتواند از شكاف میان استراتژی و عملكرد بكاهد.