گروه محصولات

عنوان مقاله: تربیت رهبران رده یك در شركت نفت بی.‌پی

گزيده مديريت 50

BY Andereas Priestland/ Robert Hanig

نوشته: آندریاس پریستلند و رابرت هانیگ

ترجمه: دکتر محمدابراهیم محجوب

شركت نفت‌وانرژی بی‌.پی به اهمیت مدیران خط‌مقدم سازمان خود واقف است. برآیند تصمیمات این گروه بر درآمد، هزینه، كنترل كیفیت، ایمنی، نوآوری و كاهش آسیب‌های زیست‌محیطی عملیات سازمان بی‌.پی اثر حیاتی دارد. بیش از ده‌هزار تن از این افراد در گوشه‌گوشه سازمان، از نیروگاه‌های خورشیدی در اسپانیا تا سكوهای حفاری در دریای شمال و تا ستاد‌های بازاریابی در شیكاگو به كار مشغول‌اند. هفتادهشتاد درصد كاركنان سازمان بی‌.پی مستقیماً زیر نظر ایشان كار می‌كنند. با این‌همه، تا همین اواخر، یك برنامه آموزشی مشخص یا حتی یك نام مناسب برای این گروه تعیین نشده بود. از این رو، مدیران خط‌مقدم نسبت به سازمان احساس بریدگی داشتند و گاه نمی‌توانستند بفهمند تصمیمات آنان چه اثری بر رشد و اعتبار كلی سازمان دارد.

 در این نوشتار، آندریاس پریستلند، مدیر ارشد بی‌.پی و رابرت هانیگ، معاون شركت مشاوران دیالوگوس، شرح می‌دهند چگونه بی‌.پی ظرف پنج سال گذشته آموخته است چگونه با این دسته از مدیران خود ارتباط برقرار كند. پس از یك‌سال و شش‌ماه برنامه‌ریزی، سازمان بی‌.پی نام «رهبران رده یك» را برای این گروه برگزید و برای آنان برنامه آموزشی فراگیری تدارك دید. این برنامه‌ كه با مشاركت همگانی كاركنان بی‌.پی و به ‌رهبری نویسندگان مقاله تدوین و به اجرا گذاشته شده، چهار بخش دارد: اصول سرپرستی، محیط و ارتباطات، رهبری و همكاری با هم‌ردیفان. پیش از تدوین برنامه، تیم طراحی به نظرسنجی گسترده‌ای در درون سازمان بی‌.پی دست زد، برنامه‌های آموزشی شركت‌های مشابه را بررسی كرد و با كمك ده‌ها مشاور حرفه‌ای، چندین برنامه آزمایشی به‌اجرا گذاشت.
نخستین دوره‌ در اوایل سال 2002 برگزار شد و تاكنون بیش از هشت‌هزار تن از رهبران رده یك سازمان بی‌.پی در آن‌ها شركت كرده‌اند. نویسندگان می‌گویند نظرخواهی از فرادستان و فرودستان این افراد، نشان می‌دهد آنان در قیاس با دیگرانی كه در دوره‌ها شركت نكرده‌اند عملكرد بهتری دارند.
انصراف از نظر