By Zheng Fang/ Xueming Luo/ Michelle/ Michelle Andrews/ Chee Wei Phang[1]
نوشته: ژنگ فانگ و ژومينگ لو و ميشل اندرو و چي ويفانگ
ترجمه: شیرین ناظرزاده
براي بازاريابان يكي از بزرگترين فرصتهايي كه از طريق فناوري گوشيهاي هوشمند در اختيارشان قرار گرفته، استفاده از اطلاعات مناطق جغرافيايي براي ارائه پيشنهاد تخفيفهاي بلادرنگ[2] و مشوقهاي خريد به مشتريان است. در حال حاضر شركتهاي مانند خردهفروش لباس اچ.اند.ام و فروشگاههاي زنجيرهاي مواد غذايي سنترالماركت، از جي.پي.اس و ارتباطات بيسيم استفاده ميكنند تا بدانند چه موقع يك مشتري در نزديكي فروشگاه يا در محدوده آن قرار دارد. آنها از اين طريق ميتوانند پيشنهادهاي تخفيف خود را به اين افراد ارسال كنند.
خردهفروشان همچنین علاقهمندند به مشترياني كه خارج از محيط پيرامون آنها قرار دارند، نفوذ كنند. اين بدان معناست كه آنها نياز دارند درك درستی از چگونگي تاثير زمان و فاصله بر پذيرش محصولات تلفنهمراه داشته باشند.
براي درك اين عوامل، ما با يك ارائهدهنده خدمات تلفنهمراه بزرگ همكاري كرديم تا پيشنهاد تخفيف بلیت فيلم ايمكس را از طريق پيام متني به 12,265 كاربر تلفنهمراه در چين ارسال كند. ما دريافتكنندگان پيام را به دو گروه تقسيم كرديم: گروهي كه به سينما نزديك بودند (در شعاع دویست متري) و گروهي كه دور بودند (از پانصدمتر تا دوكيلومتر). همچنین در زمان ارسال پيام هم تفاوت قائل شديم: برخي پيشنهاد قيمت اندك بلیت را براي همان روز دريافت كردند، برخي براي روز بعد و برخي براي دو روز بعد.
نتايج، رابطهاي شفاف ميان زمان، مجاورت و شانس خريد بلیت پس از دريافت پيام تخفيف را نشان دادند. براي مشتريان نزديك محل سينما، تخفيف در روز نمايش فيلم بهترين جواب را داد: در مقايسه با پيام تخفيفي كه دو روز قبل ارسال شده بود (كه داراي کمترين اثربخشي بود)، شانس خريد در اين حالت 76 درصد بيشتر بود. براي مشترياني كه دورتر بودند، اعلام يك روز زودتر بيشترين اثربخشي را داشت كه در مقايسه با دو روز زودتر شانس خريد توسط مشتري را تا 71 درصد افزايش داد.