گروه محصولات

عنوان مقاله: ایده بان: تخفيف‌دهي برخط: چه كسي هدایت‌کننده رقابت به سمت سقوط است؟

گزيده مديريت 178

ترجمه: المیرا اسماعیل پور

راهنماهاي «حداقل ‌قيمت‌ آگهی‌شده» (سياست‌هايي كه كم‌ترين قيمت را برای عرضه یک محصول توسط خرده‌فروشان تعیین می‌کنند) در صنايعي از الكترونيك و بازي‌هاي ويدیويي گرفته تا انبار و لوله‌كشي، مرسوم هستند. این راهنماها به توليدكنندگان كمك مي‌كنند مجاری خرده‌فروشي را هماهنگ و كنترل کنند، وجهه شناسه را حفظ كنند و از تبديل‌شدن محصولات به كالاهاي زیرقیمت جلوگيري كنند. خرده‌فروشاني كه همكاري ‌كنند ممكن است از محل بودجه تبليغات يا دسترسي ترجیحی به محصولاتي پاداش داده شوند. اما اين مسئله بي‌اشكال نيست: بر اساس برخی تخمين‌ها، حدود سی درصد محصولاتي كه در آمريكا به‌صورت برخط فروخته می‌شوند زير کف حداقل ‌قيمت ‌اعلان‌شده مي‌روند و نظارت بر فروشندگان از پيچيده‌ترين مسائلي است كه بسياري از توليدكنندگان با آن مواجه هستند. پژوهشي جديد ممكن است کار آن‌ها را از طریق شفاف‌سازي مکان و دفعات تخطی و میزان تخفيف‌ها ساده سازد. در نخستين تحليل تجربي در مقياس بزرگ از حداقل ‌قيمت ‌اعلان‌شده، محققان داده‌هايي را روي یکصد محصول فروخته‌شده از طريق صدها معامله‌كننده‌ برخط (بيش از يك‌ميليون مشاهده‌ محصول) آزمايش كردند. آن‌ها ميزان انطباق را ميان فروشندگان مجاز و غيرمجاز مقايسه كردند و متغير‌هايي شامل طیف محصولات خرده‌فروشان و رایگان‌بودن هزينه‌ حمل‌ونقل را ارزيابي كردند.

انصراف از نظر