By Utpal Dholakia/ Emily Durham
نوشته: اوپتال دولاكيا و اميلی دورهام
ترجمه: پيمان روغنی
رسانههای اجتماعی موضوع داغ روز در بازاریابی هستند، اما بهراستي باید اینطور باشد؟ بيترديد فیسبوک بهسرعت رو به رشد است: سال گذشته بیش از سيصدمیلیون مشترک داشته که پنجاهمیلیون آن فقط در پاییز به آن پيوستهاند. بهراستی شرکتها، هنگامی که صفحاتی را روی این سایت قرار میدهند تا طرفداران را جذب و آنها را با انواع پیامها و پیشنهادها بمباران کنند، چهقدر بر مصرفکنندگان تاثیر میگذارند؟
برای آنکه پاسخ به این پرسش را آغاز کنیم، دست به تجربهاي مستقیم زدیم: صفحه مختص به یک شرکت را در فیسبوک ایجاد کرده و اثر آن را بر رفتار مشتریان مورد بررسی قرار دادیم. شریک ما در این آزمایش، ديزرتگالري (دي.جي)، یک شیرینیپزی و کافه زنجیرهای در هوستون بود.
ابتدا از طريق ايميل به گردآوری نظرات 13270 نفر از مشتریان دي.جي پرداخته وارزیابی آنها از فروشگاهها و رفتار خریداران پرداختيم. 689 نفر پاسخ دادند. سپس، صفحه فیسبوک شرکت را راهاندازی کردیم و از تمام کسانی که در فهرست بودند، خواستیم هوادار[ آن شوند.