By David Champion
مصاحبه کننده: دیوید چمپیون
ترجمه: عزاله احمدزاده
آیا معتقدید وفاداری مردم به لگو تابعی از عادت است؟
نودسترپ: من فکر میکنم فراتر از عادت است. زمانی که در سیزده سال پیش، مدیرعامل شدم، گروه لگو در بحران بهسر میبرد و مردم به من نامههایی نوشتند و گفتند: «لطفا نمیرید. دنیا بدون لگو مکانی بهتر نخواهد بود.» وقتی مشتریان ارتباط احساسی با شناسه شما دارند، تلاش خواهند کرد آن را بهدست آورند که بهنظر من یعنی انتخابی آگاهانه انجام میدهند. مردم به دلیل یک انتخاب غیرارادی و ناآگاهانه روزها برای بهدستآوردن آیفونهفت صف نمیکشند.
البته همه محصولات نمیتوانند امیدوار به ایجاد ارتباط احساسی با مصرفکننده باشند. خطوط هوایی و هتلها برنامههای مخصوص ایجاد وفاداری دارند تا ما را مجبور به وفادار بودن کنند، چون ما در خود ارتباط احساسی که ما را مجبور به انتخاب آنها کند احساس نمیکنیم. سخت است دیدن اینکه بسیاری از افراد خود را آدم شناسه هالیدیاین ببینند. اگر شما هم در حال بازاریابی یک محصول کاربردی مانند تاید هستید، قطعا بایستی به ضمیر ناخودآگاه متوسل شوید چون انتخاب اینکه کدام شوینده خریداری شود، معمولا ناآگاهانه صورت میگیرد.