گروه محصولات

عنوان مقاله: داستان موفقیت: تبدیل سبدی از شرکت‌ها به موتور رشد

گزيده مديريت 183

By Martin Sorrell

نوشته: مارتین سورل

ترجمه: زهرا حسینی

در سال 1985 یک شرکت عمومی (سهامی عام) کوچک به ارزش 1.3‌میلیون دلار بود که سبد خرید و سایر محصولات مفتولی و پلاستیکی تولید می‌کرد. امروزهْ دبلیو.پی.پی‌ بزرگ‌ترین شرکت خدمات بازاریابی و تبلیغات جهان به ارزش سی‌میلیارد دلار است. در این مقاله، مدیرعامل شرکت به‌طور مفصل از چگونگی رشد شرکت و علت تداوم آن در صنعتی با محدودیت «فروش» می‌گوید. سورل به قصد استفاده از دبلیو.پی.پی‌ به‌عنوان شرکتی پوسته‌ای، آن را خرید و به کمک تیمش توانست طی دو سال، هجده شرکت دیگر را تملک کرند. او روی شرکت‌هایی تمرکز کرد که از نظر وظایف بازاریابی (بسته‌بندی، طراحی و ارتقا) در «حوزه انبوه»، فعالیت داشتند. آن‌ها در معامله مالکیت شرکت‌های والتر‌تامسون و اوگیلوی.اند.مَدر در مجموع یک‌میلیارد دلار پرداختند. دبلیو.پی.پی‌ در زمان بحران اقتصادی به‌شدت بدهکار شد و سورل به این نتیجه رسید که باید توجیهی برای وجود شرکت مادر پیدا کند. تیم رهبری روی کارکنان و مستغلات سرمایه‌گذاری و برنامه‌هایی را برای تربیت و نگهداشت استعداد شروع کرد. دبلیو.پی.پی‌ محل استقرار شرکت‌های عملیاتی خود‌ در بازارهای متعدد جهان را تجمیع و تدارکات را متمرکز کرد و به یکسان‌سازی نرم‌افزارها و سخت‌افزار‌های همه گروه پرداخت. تلاش در افقی‌سازی که از دهه گذشته شتاب گرفته است، امکان دسترسی مشتریان را به بهترین استعدادها و ایده‌های موجود در سبد (پورتفوی) شرکت فراهم آورد و رشد آن را حفظ کرد.

انصراف از نظر