گروه محصولات

عنوان مقاله: نگاه ویژه به تکامل تفکر طراحی: تبدیل تفکر طراحی به استراتژی

گزيده مديريت 172
 مصاحبه‌ کننده: ادی ایگناتیوس
 
ترجمه: علی فدوی‌ نیا و فاطمه صابری

ایندرا نویی، مدیرعامل پپسی‌کو، معتقد است هر محصول پپسی باید مشتریانش را مستقیم و به‌‌طور شخصی درگیر کرده و آن‌ها را عاشق خود سازد. به این منظور در سال ۲۰۱۲ او مائورا پورچینی معروف را ‌به‌عنوان مدیر ارشد طراحی استخدام کرد. نویی می‌گوید، اکنون تفکر طراحی ‌کم‌وبیش در همه فعالیت‌های شرکت از خلق محصول گرفته تا نحوه قرارگرفتن در قفسه‌‌ها و نحوه تعامل مصرف‌کنندگان با محصول پس از خرید آن دخالت دارد.

برای نمونه، ‌تفکر طراحی در اسپایر پپسی (ماشین نوشیدنی‌سازی با صفحه‌لمسی که تجربه بصری اضافه‌کردن طعم‌دهنده‌ها به نوشیدنی را قبل از آماده‌سازی نهایی به مشتری نمایش ‌می‌دهد) مشهود است. ‌تفکر طراحی بخش جدایی‌ناپذیر آن چیزی است که از نگاه نویی باعث جذب خانم‌ها به نوشیدنی مانتین‌دیوکیک‌استارت (با آب‌میوه خالص بیش‌تر و کالری ‌کم‌تر) به‌عنوان نوشیدنی که از دیده‌شدن با آن احساس‌ بدی ندارند.

 بنابه گفته نویی، اما طراحی فقط درباره شکل ظاهری یک محصول نیست. او می‌گوید پپسی‌کو بهترین ارزش سهام‌دار را تا به امروز عرضه کرده، زیرا به مصرف‌کنندگان انتخاب‌های راستین ‌می‌دهد (همان‌طور که در محصولات دسته «سالم برای تو» و «خوشمزه برای تو» دیده می‌شود) و چون کارکنان خود را در سازگاری استراتژیک با تکامل مستمر ‌خواسته‌های مصرف‌کنندگان هدایت می‌کند.

انصراف از نظر