گروه محصولات

عنوان مقاله: داستان موفقیت: تبديل یک آگهي ممنوع به طلاي ناب بازاريابي

گزيده مديريت 153
By Daniel BirnBaum

نوشته: دانيل برن‏بام

ترجمه: رامک فداییان

سال 2007 وقتي برن‏بام به سودااستريم پيوست، شركت در وضعيتي در حال سقوط قرار داشت كه مديرانش مايل بودند به سهم 85 درصدي كسب‏وكار سهام خانگي اكتفا كنند. او و تيم مديريتي جديدش شوق و ذوق و چشم‏انداز جديدي همراه خود آوردند و كمي بعد، صحبت درباره يك جنگ كولايي جديد را براي افزايش سهم سودااستريم از بازار 260 ميلياردي كسب‏وكار جهاني سودا آغاز كردند.

تبليغي كه آن‏ها براي مسابقات قهرماني ليگ فوتبال (آمریکایی) 2013 ساختند بيش از یکصدميليون بيننده داشت، ولي در يك چرخش دور از انتظار، آن آگهي كه حتا اجازه پخش نيافته بود، توجهه بیش‌تري را به‌خود جلب كرد. آگهي اصلي با عنوان «توپ در زمين حريف» با هدف‏گيري مستقيم كوكاكولا و پپسي مخالفت شبكه سي.‏بي.‏اس را به‌همراه داشت. مشاجره‏هاي حقوقي پس از آن تيتر اول رسانه‏ها شد و آن آگهي در يوتيوب بيش از پنج‌ميليون بيننده پیدا کرد. روزنامه‏ها در كشورهايي كه حتا مسابقات قهرماني را پخش نكرده بودند، راجع به آن داستان‏سرايي كردند. از منظر بازاريابي، اين آگهي يك سرمايه‏گذاري فوق‏العاده به‌حساب مي‏آمد.

انصراف از نظر