گروه محصولات

عنوان مقاله: تاثیر منابع اجتماعی اطلاعات بر یادگیری کارآفرینانه

گزيده مديريت 158
نوشته: دکتر مژده مخبر

(مطالعه موردی در صنعت قطعه‌سازی ایران)

پيتر دراكر صنعت خودروسازي را صنعت صنعت‌ها نام نهاده است.برای این‌که در حقيقت صنايع خودروسازي آينه تمام نماي توسعه اقتصاد صنعتي يك كشور است و عمليات آن از توليد تا توزيع و مصرف بسيار گسترده است و نقش به‌سزايي در به حركت درآوردن چرخه‌هاي اقتصادي يك كشور دارد. البته در ایران طی چند سال اخير، بدهی شرکت‌های خودروسازی به شرکت‌های قطعه‌سازی و بدهی ‌‌‌آن‌ها به بانک‌هااز یک‌سو و رقابت قطعه‌سازان ایرانی با شرکت‌های چینی و ترک از سوی دیگر مشكلات و چالش‌های جدی زيادي را برای کارآفرینان این صنعت ایجاد کرده است.

به‌نظر مي‌رسد جهت حل اين مشكلات لازم است كه دست‌اندركاران صنايع قطعه‌سازي، شيوه‌ها و روش‌هاي جديدي را براي ساخت، توليد و عرضه قطعات خودرو شناسايي كرده و به‌‌كار گيرند. يادگيري و به‌كار‌گيري شيوه‌هاي نوين توليد و عرضه كه با خطرپذيري و نوآوري همراه باشد را يادگيري كارآفرينانه ناميده‌اند. لذا این پژوهش درصدد است به اين مسئله پاسخ دهد كه آیا منابع اجتماعی اطلاعات تاثيري بر يادگيري كارآفرينانه توسط مدیران/مالکان فعال در زمینه صنایع قطعه‌سازي خودرو در كشور دارند؟



[1]مژده مخبر دارای مدرک دکترای مدیریت رفتار سازمانی است. ایشان استاد مدرسه بین المللی کسب و کار دانشگاه تکنولوژی مالزی می‏باشند

انصراف از نظر