By Shaoomin Li/ Kuang S.Yeh
نوشته: شائومین لی و کوانگ یه
ترجمه: ریحانه احسنی زاده
مدیران شركتهای چندملیتی که با شرکتهای چینی شریک هستند از آگاهی به تاثیر درازمدت مائو تسهتونگ روی موفقترین مدیران این کشور سود میبرند. بهعنوان مثال، یک تاكتیك رهبری میتواند مشارکتی را برهم زند.
تحقیق ما روی عملکرد و نگرش مدیرانعامل چینی نشان میدهد اصول مائو همچنان بر مدیران موفق چینی اثر دارد: از پانزده مدیرعاملی که با آنها مصاحبه کردیم، همه آنها به جز یکی اظهار كردند که اکثر مواقع به تعلیمات مائو در ایدههای مدیریتی روی میآورند. نحوه اعمال قدرت مائو را در نظر گیرید: با نگهداشتن کشور در وضعیت آشفته، همیشه گروهی را به جان گروهی دیگر میانداخت. برای ایجاد تغییر در صحنه سیاسی کشور، مائو همه مردم را درگیر نهضت میكرد (مانند مبارزه علیه لیو شائوکی، رهبر شماره دو حزب کمونیست چین و متحدانش) و سپس با توسل به ترکیبی از دوبههمزنی، شبکهسازی و بسیج مردم، برخی مقامات را از پستهایشان بركنار میكرد. بعضی از آنها هم توسط مائو اعاده حیثیت میشدند. بهعنوان مثال، دنگ شیائوپینگ در این راه محکوم شد، سپس اعادهحیثیت شد و دوباره محکوم شد.
در تحقیقات ما که به همراه گری بورتن از دانشگاه مسیحی تگزاس انجام شد، تعدادی از مدیرانعامل چینی را یافتیم که از نسخه كسبوكاری تاكتیك مائو استفاده میکردند: آنها قدرت خود را با نگهداشتن حتی مدیران ارشد در بلاتكلیفی دائم تحكیم میكردند و گاهی کارمندان ردهپایین را برای انتقاد از مدیران سطحبالا و فشار آوردن به آنها تحریک میکردند...