By David Desteno
نوشته: دیوید دیاستنو
ترجمه: زهرا حسینی
بیتردید موفقیت در کسبوکار مستلزم میل به همکاری از مجرای اعتماد به دیگران است. اما سوال این است که تا چه میزان اعتماد کنیم و به چه کسانی اعتماد؟
دههها تحقیقات علمی نشان میدهد که دقت افراد در تعیین قابلیت اعتماد افراد چندان بابرنامه و حسابشده نیست. اما علت این است که قابلیت اعتماد کاملا غیرقابلپیشبینی است و راهبردهایی را که بیشتر ما جهت پیشبینی استفاده میکنیم کامل نیستند. ما بیش از حد بر اعتبار و درک شهودی اعتماد تاکید میکنیم و این واقعیت را نادیده میگیریم که رفتار انسان همواره متاثر از محیط است و اغلب با درک شهودی ما بهتر ارزیابی میشود.
بنابراین هنگامی که پای پول و منابع شرکت در میان است، چگونه به بهترین وجه میزان قابلیت اعتماد را میسنجید و در نتیجه احتمال موفقیت خود را میافزایید؟ این مقاله بر اساس تحقیقات موجود درصدد است نشان دهد اعتماد چگونه عمل میکند و چهار نشانه را معرفی میکند تا بار دیگر که قصد انجام یا عدم انجام معامله با یک شریک جدید را داشتید، آنها را بهخاطر بسپارید: قابلیت اعتماد میتواند نوسان داشته باشد، قدرت فسادآور است، اعتماد اغلب بیکفایتی را پنهان میکند و بهتر است به شم خود اعتماد کنید.