نوشته: جیمز سیترین
ترجمه: سارا پنجی زاده
هیاتمدیرهها و کمیتههای انتخاب در جریان بررسی نامزدهای مدیرعاملی کموبیش همواره یک پرسش را مطرح میکنند: «واکنش بازار چه خواهد بود؟» این دغدغه قابلدرک است. چون هیاتمدیره نماینده سهامداران است، نیاز است از دریچه سرمایهگذار به تصمیمها بنگرد. از آنجایی هم که بازار بهسرعت اطلاعات تازه را در قیمت سهام شرکت دخالت میدهد، واکنش آن به تعیین مدیرعامل، شاید دماسنجی معنادار برای عملکرد آینده آن شخص باشد.
اما چنین نیست. بر اساس پژوهش ما، هیچ همبستگی مثبتی میان چگونگی نوسان سهام یک شرکت در پی اعلام انتصاب مدیرعامل تازه و بهای سهام طی دوران تصدی آن مدیرعامل وجود ندارد. در عمل، گاهی هم همبستگی معکوسی را یافتیم: تحت شرایطی خاص، مدیرانعاملی که انتصابشان باعث کاهش ارزش سهام میشد در طی زمان نتایج بهتری را نسبت به مدیرانعاملی کسب کردند که انتصابشان باعث بالارفتن ارزش سهام شده بود.
ما عملکرد کوتاهمدت و بلندمدت بهای سهام 314 شرکت را بررسی کردیم که از سال 2004 تا سال 2009 مدیرانعامل تازهای را منتصب کرده بودند. از 49 درصد شرکتهایی که در روز نخست شاهد افزایش بودند، فقط اندکی بیش از نصف (یعنی 55 درصدشان) دستاوردی بلندمدت را نیز شاهد بودند. از میان 49 درصد شرکتهایی که در روز نخست شاهد افت ارزش سهام بودند، کموبیش همین تعداد (59 درصد) افزایش قیمت بلندمدتی را تجربه کردند. (در مورد دو درصد شرکتهای باقیمانده، بهای سهام در روز اعلام مدیرعامل جدید ثابت باقی ماند.)
[1] . جیمز سیترین، یکی از رهبران هیاترییسه اسپنسر استوارت در آمریکای شمالی و برنامه جانشینی مدیرعامل این شرکت و همچنین یکی از نویسندگان کتاب «به یک رهبر نیاز دارید، خوب بعد؟» (کراون، 2011) است.