By Gregory Unruh/ Angel Cabera
نوشته: گرگوری اونقو و انهل کابررا
ترجمه: محمدحسین دهنوی
شما درباره آنها مطالبی خواندهاید و تحسینشان کردهاید و شاید با برخی از آنها هم ملاقات کرده باشید. بيترديد از کارشان منفعت بردهاید: آنها همان نخبگان روبهرشد کسبوکار جهانی هستند که به تعریف تجارت بینالملل در دنیای امروز کمک ميکنند. آنها ارزش عظیمي برای شرکتهایشان و خودشان خلق و بیشتر اوقات به بهتر شدن دنیا کمک ميکنند.
این گروه عبارتند از رهبران رده اول کسبوکار مثل کارلوس گوسن، مدیرعامل برزیلی، لبنانی و فرانسوی خودروساز ژاپنی نیسان، مدیرعامل مدترونیک عمر اشراق که یک بنگلادشی تحصیلکرده در انگلستان است و نزدیک به بیست سال در ایالاتمتحده مشغول به فعالیت بوده و باب دودلی، نخستين مدیرعامل آمريكايي شرکت انگليسي بی.پی. این گروه دربرگیرنده افراد کمشهرتتری مثل سعد عبدللطیف، مدیرعامل پپسی در آسیا، خاور میانه و آفریقا و لالیت آهوجا نیز هست که شرایط تاسیس دفترمركزي دوم خردهفروشی آمریکایی تارگت در هند را تسهیل کرد.
بیشتر این رهبران تجربیات بینالمللی گستردهای دارند، به چند زبان صحبت ميکنند و ميتوانند از شبکههای حرفهای جهاني بهره گیرند. اما آنچه بهراستي تعریف درستی از آنها ارائه ميکند تواناییشان در خلق ارزش از طریق کمک به سازمانهایشان در اتخاذ دیدگاهی جهانی است. به برکت رشد سریع کسبوکار بینالمللی در سالهای اخیر هم تقاضا برای چنین رهبرانی بسیار زیاد است. در طول سه دهه گذشته، ارزش صادرات در سراسر دنیا از دوتریلیون دلار به هجدهتريلیون دلار رسیده و بیشتر آن حاصل اقتصادهای نوظهور است. به همین ترتیب تعداد افرادی که در خارج از دفاتر مرکزی شرکتها و در شعب فرعی خارجی کار ميکنند از 25میلیون نفر به 81میلیون نفر رسیده که شامل تغییرات قابلتوجهی در مدیریت ارشد نیز ميشود. در نتیجه، 76 درصد از مدیران مورد پرسش توس «پیمان جهانی سازمان ملل» بر این عقیدهاند که پرورش رهبران جهانی برای شرکتها مهم است.
[1]. گرگوری اونقو، استاد دانشکده مدیریت جهانی تاندربیرد است. انهل کابررا، ريیس دانشگاه جورج میسون است. این دو نویسندگان مقاله جهانیبودن هستند.