By Julia Kirby
نوشته: جولیا کربی
ترجمه: دکتر عبدالرضا رضایی نژاد
شركتی با «عملكرد برتر» یعنی چه؟ فرایند سنجش عملكرد اعضای یك صنعت در دورهای مشخص، انتخاب برترین عضو و اعلام انگیزههایی كه موجب این برتری شده، آنقدر دشوار است كه دستیازیدن بدان را كاری ابلهانه جلوه میدهد. واقعیت این است كه در پیشینه هزارساله اخیر دنیای كسبوكار، كسی به این مهم دست نزده بود. حتی پرسش در این زمینه هم از ذهن دانشمندان نگذشته بود تا اینكه تام پیترز و باب واترمن به سال 1982 و با انتشار شاهكارشان «در جستوجوی برتری» مسئله را مطرح كردند. اینك و 23 سال پس از ایشان، شاهد دستهای از كوششها در بررسی و روشنگری موضوع هستیم كه شاید ما را به پاسخ نزدیك كرده باشند.
در این مقاله گزارشگونه، جولیا كِربی، از سردبیران ارشد هاروارد بیزنس ریویو نشان داده كه چرا پژوهش و بررسی «برتری عملكرد یك سازمان» اینقدر دشوار است. او همچنین به كوششهای عمده پژوهشگران (از جمله جان كاتر، جیم هِسكِت، جیمكالینز و جریپوراس، بیل جویس، نیتین نوریا، بروس رابرسون و گروهی دیگر) پرداخته و آنها را باهم سنجیده است. (چكیده این كوششها را در یك جدول ویژه آوردهایم.)
چالش از همان آغاز انتخاب شركتها برای بررسی ژرف رخ مینماید. آیا ستاره آنهایی هستند كه بالاترین سهم بازار و بیشترین رشد در فروش را دارند یا آنهایی كه پایدارتر بوده و تا آخر بازی ماندهاند؟
پژوهشهای مختلف در خصوص تعریف «پیروزی»، برگزیدن شركتهای برتر و اعلام راه و روش آنها بهعنوان راهنمای عملكرد برتر، متفاوت هستند. ولی نویسنده نشان میدهد هر پژوهش بخشی از مسئله را حل كرده و برای پژوهندگان بعدی در آن زمینه خاص، چراغ راهنما بوده است. بدینگونه به سوی رسیدن به وفاقی در خصوص محتوای «نظریه عملكرد برتر» پیش رفتهایم.