گروه محصولات

عنوان مقاله: اندیشه های نو: بهره برداری از فرصت کالاهای مرجوعی

گزيده مديريت 78

ترجمه: ارسلان قدجانی

فشارهای رقابتی موجب شده تا در سال‌های اخیر، بسیاری از خرده‌فروشان و تولیدکنندگان صنعتی، سیاست‌های سهل‌گیرانه‌تری را در مورد کالاهای مرجوعي در پیش گرفته و پول هرچه را که مشتریان پس می‌آورند، با روی خوش باز پس دهند.

واضح است که ایشان در باطن راضی به این‌کار نیستند. هنوز هم اکثر شرکت‌ها کالاهای مرجوع را دردسری هزینه‌زا تلقی کرده و تعداد اندکی از آن‌ها راهبردهای حسابشده‌ای برای حل مشکل کالاهای پس‌فرستاده مشتریان اتخاذ کرده‌اند. اما برنامه‌ریزی برای استفاده مجدد از اقلام مرجوعي می‌تواند از طریق کاهش نیاز به مواد اولیه به افزایش سودآوری انجامد: هر قطعه‌ای که بتوان آن را دوباره در مرحله بعد زنجیره عرضه به‌کار انداخت، در حکم یک واحد صرفه‌جویی در تدارکات یا تولید است. بنگاه‌ها می‌توانند با استفاده دوباره از هر دستگاه به جای دورریختن آن، ضمن افزایش اعتماد مشتریان و جذب مشتریان جدید، وجهه خود را نزد ایشان تقویت کنند.

انصراف از نظر