ترجمه: علی سینا قدس
در کشورهای توسعهیافته، بیشتر مشترکین تلفنهمراه به اینترنت دسترسی دارند. در بازارهای نوظهور، تنها یک بخش کوچک این دسترسی را دارند، اما این بهسرعت در حال تغییر است. پژوهشگران دانشگاه تافتس نسبت کسانی که تلفنهای همراهشان در یک کشور به اینترنت دسترسی دارد را به کسانی که این دسترسی را ندارند «شکاف اینترنت موبایلی» نام نهادهاند. هرقدر این شکاف بزرگتر باشد، نقطه نشاندادهشده در نمودار بزرگتر است. سرمایهگذارانْ شکافهای بزرگ را بهچشم فرصت مینگرند. تحقیقات نشان میدهند همین موجب میشود ترکیبِ استفاده زیاد از تلفنهمراه، در کنار سهم کم، ولی روبهافزایش تلفنهای همراه متصل به اینترنت، به افزایش ناگهانی در مشترکین اینترنت موبایل منتج شود. این بهنوبهخود بهمعنای افزایش تجارتالکترونیک و کسبوکار بیشتر برای اینترنت و فروشندگانی چون فیسبوک و گوگل است. بنابراین، سرمایهگذاری خصوصی در زیرساختهای دیجیتال، در کشورهایی که شکافهای بزرگ بهسرعت بهسمت کوچکشدن میروند، در حال رشد چشمگیر است.