گروه محصولات

عنوان مقاله: دیدگاه: بهره برداری از سرمایه معنوی

گزيده مديريت 132

By Ighbal Ghadir

نوشته: اقبال قدیر

ترجمه: سارا پنجی زاده

چه می‌شود اگر آمریکا برای جهان همان جایگاهی را بیابد که ماساچوست برای آمریکا دارد؟ بدین معنا که چه می‌شود، اگر این کشور عزم کند برترین صادرکننده تحصیلات عالیه باشد؟ ماساچوست به‌خاطر پذیرش دانشجو از هر نقطه و پراکنش گسترده دانش‌آموختگان و به‌تبع آن، گسترش دانش روز به‌همراه ایشان، نقش ویژه‌ای را در آمریکا ایفا می‌کند. کالیفرنیا، با جمعیتی کم‌‌وبیش شش برابر جمعیت ماساچوست، اقتصادی بسیار قوی و دانشگاه‌هایی با کیفیت بالا، هنوز فقط به میزان 2.5 برابر این رقم مدارج تحصیلات عالیه را اعطا می‌کند. شاید به‌خاطر تراکم آموزش، درآمد سرانه ماساچوست نوزده درصد بالاتر از کالیفرنیا و 27 درصد بالاتر از میانگین درآمد سرانه ملی است.

آمریکا آمادگی دارد نقش مشابهی را در سطح جهان ایفا کرده و منافع اقتصادی این بخش را تجربه کند. در رده‌بندی سال 2011 دانشگاه‌های دنیا، 31 موسسه آموزشی آمریکایی در میان 45 نهاد برتر جهان جا گرفته‌اند.

دیدن آموزش به چشم یک محصول صادراتی ارزشمند یکی از به‌ظاهر چالش‌های آمریکا را به‌گونه‌ای دیگر می‌نمایاند: این‌که 75 درصد از رشد تولید ناخالص داخلی جهان طی دهه گذشته در کشورهای در حال توسعه اتفاق افتاده که هشتاد درصد از جمعیت جهان را در خود جای داده‌اند. هنگامی ‌که می‌توانید بهترین خدمات آموزشی جهان را بفروشید، فرصت‌های درآمدی بیش‌تری در میان جمعیت جهان برایتان پدیدار می‌شود.



[1] . اقبال قدیر، استاد توسعه و کارآفرینی عملی در دانشگاه ام.آی.تی، بنیانگذار و مدیر مرکز لگاتوم و موسس گرامین‌فون در بنگلادش است.

انصراف از نظر