گروه محصولات

عنوان مقاله: به‌تعويق‌ انداختن موجب بهبود تصميم‌گيري نمي‌شود

گزيده مديريت 180

Interview by Scott Berinato

مصاحبه كننده: اسكات بريناتو

ترجمه: دکتر احمد عیسی‌ خانی

ربكا اسپنسر از دانشگاه يوماس‌آمهرست و همكار پژوهشگرش يوما كارماركار از مدرسه کسب‌وکار هاروارد و بابا شيو از مدرسه کسب‌وکار استنفورد طی مطالعه‌اي از افراد خواستند كيف‌های لپ‌تاپ را برای خريد احتمالی ارزيابي كنند. نخست، مزايا و معايب محصولات جهت بررسي به آزمودني‌ها ارائه شد. برخي از آن‌ها اطلاعات را در اواخر روز و اندكي قبل از خواب و مابقي اطلاعات را در اوايل صبح دريافت كردند. دوازده ساعت بعدْ از آن‌ها خواسته شد كيف مدنظرشان را انتخاب كنند. هم‌چنين درباره محصول و رضايت‌شان از انتخاب خود نظرسنجي شدند. افرادي كه تصميم‌گيري را «به تعويق انداخته بودند» درباره تصميم‌شان احساس بدي داشتند. چالش: آيا خرد عمومي درباره تفكر شفاف بعد از يك خواب خوب شبانه افسانه است؟ آيا اين كار مي‌تواند قضاوت شما را بدتر كند؟ پروفسور اسپنسر از پژوهش خود دفاع كنيد. اسپنسر: واضح بود افرادي كه در همان روز تصميم گرفته بودند نسبت به افرادي كه تصميم را به روز بعد موكول كرده بودند، احساس بهتري داشتند. اما افرادي كه تصميم را به روز بعد موكول كرده بودند درباره ویژگی‌های كيف‌ها اطلاعات بيش‌تري به‌خاطر داشتند. اين موضوع مايه تعجب ما شد. اين حقيقت كه آن‌ها درباره محصول بيش‌تر مي‌دانستند، مبين اين نكته است كه مي‌توانستند از تصميم‌شان خرسند باشند، اما اين گونه نبود.

انصراف از نظر