By Fredrich Herzberg
نوشته: فردريك هرزبرگ
ترجمه: مهندس سيدرهي سادات موسوي
یكی از سوالاتی كه همواره در ذهن مدیران وجود دارد، این است: «چگونه كاركنان را به انجام كاری كه میخواهیم ترغیب كنیم؟» فرایند رواشناختی انگیزش بسیار پیچیده است و پیشرفتهای صورتگرفته برای شناخت دقیقتر این فرایند, هنوز قابلملاحظه نیستند. اما نسبت نامتناسب دانستهها به نادانستهها در این رشته، مدیران را از بهكار بردن شیوههای جدید انگیز
مطمئنترین روش برای واداشتن افراد به انجام كاری، زورگویی است. اما روشن است زورگویی به روش فیزیكی شاید عواقب ناخوشایندی دربرداشته باشد و مدیران از آسیبهای آن در امان نخواهند ماند! اما شركتها و سازمانها از انواع ظریفتر و مثبت زورگویی مانند پرداخت مزایا به كاركنان ساعی استفاده میكنند. زورگویی شاید فینفسه بتواند موجب تغییر رفتار افراد شود، ولی نمیتوان آن را به عنوان یكی از عوامل ایجاد انگیزه بهشمار آورد. فردریك هرزبرگ كه تجربیات حرفهای او تاثیر قابلتوجهی در شیوههای مدیریت بسیاری از متخصصان و مدیران برجا گذاشته است, انگیزش را به یك ژنراتور یا مولد داخلی مانند میكند. به اعتقاد هرزبرگ, كارمندی كه یك مولد درونی دارد، نیازی به زورشنیدن ندارد.