گروه محصولات

عنوان مقاله: بهترین های هاروارد : پرسشی تكراری : چگونه كاركنان خود را می انگیزانید ؟

گزيده مديريت 26

By Fredrich Herzberg

نوشته: فردريك هرزبرگ

ترجمه: مهندس سيدرهي سادات موسوي

یكی از سوالاتی كه همواره در ذهن مدیران وجود دارد، این است: «چگونه كاركنان را به انجام كاری كه می‌خواهیم ترغیب كنیم؟» فرایند رواشناختی انگیزش بسیار پیچیده است و پیشرفت‌های صورت‌گرفته برای شناخت دقیق‌تر این فرایند, هنوز قابل‌ملاحظه نیستند. اما نسبت نامتناسب دانسته‌ها به نادانسته‌ها در این رشته، مدیران را از به‌كار بردن شیوه‌های جدید انگیز

مطمئن‌ترین روش برای واداشتن افراد به انجام كاری، زورگویی است. اما روشن است زورگویی به روش فیزیكی شاید عواقب ناخوشایندی دربرداشته باشد و مدیران از آسیب‌های آن در امان نخواهند ماند! اما شركت‌ها و سازمان‌ها از انواع ظریف‌تر و مثبت زورگویی مانند پرداخت مزایا به كاركنان ساعی استفاده می‌كنند. زورگویی شاید فی‌نفسه بتواند موجب تغییر رفتار افراد شود، ولی نمی‌توان آن را به‌ عنوان یكی از عوامل ایجاد انگیزه به‌شمار آورد. فردریك هرزبرگ كه تجربیات حرفه‌ای او تاثیر قابل‌توجهی در شیوه‌های مدیریت بسیاری از متخصصان و مدیران برجا گذاشته است, انگیزش را به یك ژنراتور یا مولد داخلی مانند می‌كند. به اعتقاد هرزبرگ, كارمندی كه یك مولد درونی دارد، نیازی به زورشنیدن ندارد.

 موفقیت, كامیابی, كسب وجهه و اعتبار, نفسِ كار, مسئولیت و رشد یا توسعه و پیشرفت، می‌توانند موجب انگیزش افراد شوند. نویسنده مقاله به مطالعات و تحقیقاتی اشاره می‌كند كه نشان می‌دهند عوامل درونی كاملاً از عوامل بیرونی (یا وابسته به زورگویی) كه به نارضایتی شغلی منجر می‌شوند, مجزا هستند. از جمله این عوامل بیرونی می‌توان به نظارت‌های سازمانی, شیوه‌های مدیریتی, روابط همكاران, شرایط كاری, حقوق, وضعیت شغلی و ایمنی شغلی اشاره كرد.
 مدیران علاقه دارند ماهیت شغل و كار را مقدس و بسیار والا بدانند، اما واقعیت این است كه می‌توان شغل‌ها را با تغییر شرایط غنی ساخت. مدیران باید در موقعیت‌هایی دقیق شوند كه طرز رفتار كاركنان را در آنها ضعیف می‌یابند، زیرا سرمایه‌گذاری در صنایع و بخش‌های انسانی آن ثمربخش بوده و انگیزش تاثیر بی‌چون و چرایی در عملكرد و بهره‌وری سازمانی خواهد داشت.
انصراف از نظر