گروه محصولات

عنوان مقاله: بهترین های هاروارد : فرایند عادلانه : مدیریت در اقتصاد دانش مدار

گزيده مديريت 26

By W.Chan Kim/ Renee Mauborgne

نوشته: چان كيم و رنه مابورن

ترجمه: دكتر محمدابراهيم محجوب

برخلاف منابع سنتی تولید یعنی زمین، نیروی كار و سرمایه، دانش منبعی است كه نمی‏توان به‏زور از كسی به‏در آورد. این در حالی است كه تولید دانش و درمیان‏گذاری آن، نقش حیاتی در پرورش حس نوآوری دارد و نوآوری بزرگترین چالش اقتصاد دانش‏مدار شمرده می‏شود. برای ایجاد محیطی كه در آن، كاركنان ابتكارات و تجربیات خود را داوطلبانه به‌میان آورند، ابزارهای سنتی كافی نیستند و مدیران باید اعتماد بیافرینند.

 نویسندگان مقاله در مدتی بیش از ده سال، رابطه بین اعتماد و درمیان‏گذاری دانسته‏ها و كاركرد سازمان‏ها را پژوهیده‏اند. آنها كاویده‏اند كه چرا مدیران شعب، غالباً از درمیان‏گذاری اطلاعات خود با مدیران ارشد اداره مركزی، شانه خالی می‏‏كنند. نویسندگان، در بین گروه‏های مامور به تولید كالاهای جدید، گروه‏های مامور به ایجاد تحولات سازمانی و گروه‏های حاصل از مشاركت‏ بنگاه‏ها، به بررسی عوامل موثر بر فرایند درمیان‏گذاری دانسته‏ها پرداخته‏اند. دستاورد آنها، توضیحی براین سوال است كه چرا گاه افراد با تحول مخالفند، حتی اگر مستقیماً به سودشان باشد.
 نویسندگان معتقدند در هریك از موارد یادشده، عاملی موسوم به‏ «فرایند منصفانه» (یا انصاف در شیوه‏ای كه مدیران برای اخذ تصمیم و به اجرا گذاشتن آن به‏كار می‏بندند) نقش تعیین‏كننده‌ای دارد. اصول فرایند منصفانه ساده است: یكم، شركت دادن افراد در اخذ تصمیم‏هایی كه مستقیماً بر آنها اثر می‏‏گذارد. دوم توضیح اینكه چرا چنان تصمیم‏هایی گرفته می‏شود و سوم، شفاف‏سازی تكالیف مورد درخواست از كاركنان.
فرایند عادلانه شاید موضوع كوچكی تلقی شود، اما برای جلب اعتماد و باز كردن قفل دانسته‏ها حیاتی است. بدون آن، افراد از همكاری كامل و نمایاندن ابتكارات خویش طفره می‏روند. در چنین وضعی، دستاورد نهایی گران تمام می‏شود، زیرا چه‏بسا اندیشه‏هایی كه هرگز از پرده برون نمی‏آیند و چه‏بسا نوآوری‏هایی كه هیچ‏گاه به كمند نمی‏افتند.
انصراف از نظر