By Gary Hamel and C.K. Prahalad
نوشته: گری همل و سی کی پرالاد
ترجمه: پرستو معین الدینی
در اوایل دهه 1970، هنگامی كه كانن نخستین گامهای لرزان خود را در صنعت تكثیر برمیداشت، این فكر كه یك شركت ژاپنی تازهكار و ناآزموده، زیراكس را به چالش بكشاند، غیرممكن بهنظر میرسید.
اما پانزده سال بعد، همین شركت به موقعیت هماوردی با غول آمریكایی صنعت تكثیر (یعنی زیراكس) در دستیابی به سهم بازار جهانی رسید. اساس كامیابی كانن چه بود؟ رویكردی متفاوت نسبت به استراتژی، رویكردی كه بر كاردانی و تدبیر مدیران یك سازمان، بیش از منابع در اختیار تاكید دارد.
در این مقاله كه جایزه مكنزی را بهخود اختصاص داده و اولین بار در سال 1989 منتشر شده، گری همل و سی.كی پرالاد توضیح میدهند كه شركتهای غربی زمان و نیروی بسیاری را صرف تقلید برای دستیافتن به مزیتهای هزینهای و كیفیتی میكنند. اما رقبای جهانی آنها پیشتر بدان مزیتها دست یافتهاند. مفاهیم آشنایی همانند تناسب استراتژیك و مزیت رقابتی میتواند مروج رویكردی ایستا نسبت به رقابت شود. ضمن آنكه روشها و تكنیكهای آشنایی مانند برنامهریزی پورتفو و تجزیهوتحلیل رقبا نیز منجر به اتخاذ استراتژیهایی میشوند كه رقبا میتوانند بهسادگی آنها را رمزگشایی كنند. نتیجه، آسیبشناسی تسلیم در عرصه رقابت است كه بسیاری از مدیران را به سوی ترك كسبوكارشان به جای ساختن آن سوق میدهد.
كانن و سایر رقبای جهانتراز، رویكردی متفاوت نسبت به استراتژی اتخاذ كردهاند كه همانا عزم استراتژیك است. آنها كار خود را با هدفی فراتر از افق در دسترس و منابع موجود آغاز كردند: «حمله به زیراكس» و «محاصره كاترپیلار». سپس سازمان را به پركردن شكاف تا هدف تعیینشده فرا خواندند. به این ترتیب كه چالشهایی را فراهم آوردند كه كانون تلاشهای كاركنان در كوتاهمدت و میانمدت باشند: «ساخت یك دستگاه تكثیر شخصی به قیمت هزار دلار» و «كاهش 25 درصدی مدت توسعه محصول». آنها سالبهسال بر نوآوری به طرق مختلف تاكید كردند: ایجاد پورتفوی مزیتهای رقابتی، جستوجوی بازارها برای كشف نقاط آسیبپذیری كه رقبا آنها را بیدفاع رها كردهاند، تغییر شرایط حضور رقابتی برای پرهیز از بازی به روش بزرگان. نتیجه این نوآوریها دستیابی به موقعیت رهبری جهانی و رویكردی به رقابت است كه رقبای بزرگتر و قویتر غربی را مجبور به درگیرشدن در بازی بیانتهای برتریجویی رقابتی كرده است.