By Deborah Kolb
نوشته: دبورا کولب
ترجمه: حمیدرضا منظوری
چگونه از فرصتهای مذاکره در محیط کار بهرهبرداری کنیم.
باتجربهترین مدیران میدانند چگونه مذاکرات رسمی کاری را اداره کنند: با مشتریان در مورد قراردادها، با روسای خود در مورد بودجه و با کارفرمایان در مورد دستمزد خود. اما در فرصتهایی که در مذاکرات غیررسمی بهوجود میآیند چهطور؟ آیا میدانید چگونه فرصتها را شناسایی کنید تا پست بهتری بهدست آورید، از موقعیتی غیرقابلدفاع، خود را برهانید یا چگونه اطمینان پیدا کنید برای کار اضافهای که انجام میدهید تشویق شوید؟ طی 35 سال مطالعه مذاکره و تعلیم مدیرانْ نویسنده دریافته که خیلی از افراد چنین فرصتهایی را در نظر نمیگیرند و دلیل آن هم قابلدرک است. آسانتر است که بهعنوان نماینده برای سازمانتان مذاکره کنید تا اینکه برای خودتان مذاکره کنید. در حالت دوم، عواطف بیشتری در کار هستند. اغلب محاسبه آنچه میخواهید دشوار است یا اینکه چهطور محاوره را آغاز کنید. برخی اوقات، حمایت از خود برخلاف «عضو تیم بودن» تعبیر میشود. اما رهبران به خود آسیب میرسانند، اگر فرصتها برای بهدستآوردن تکالیف بهتر، منابع بیشتر یا دستمزد بالاتر را از دست دهند. پیشنهاد کولبْ تمرکز روی چهار گام است: تشخیص، آمادهسازی، شروع کردن و راهبری.