گروه محصولات

عنوان مقاله: مصاحبه: بله سازمانی

گزيده مديريت 77

Interviewed by Thomas A. Stewart/ Julia Kirby

گفت‌وگو با جف بزوس

مصاحبه کننده: جوليا كربی و توماس استوارت

ترجمه: دکتر محمدتقی عیسایی و نیما نامداری

از زمان بنیان‌نهادن، یعنی سال 1995، حرکت‌های ماجراجویانه آمازون.کام ناظران حیرت‌زده را وادار کرده که مرگ آن را پیش‌بینی کنند. چرا فروشنده در فضای اختصاصی خود بستر کارامدی ایجاد کند که فروشندگان ثالث با خود آن رقابت کنند؟ چرا آمازون ابزاری را که برای خود طراحی کرده در دسترس دیگر طراحان وب‌سایت‌ها قرار می‌دهد؟ (چرا باید اجازه داد نظرات منفی نسبت به یک محصول روی سایت فروشنده منتشر شود؟) دو نفر از سردبیران هاروارد بیزنس ریویو با جف بزوس، مدیرعامل و بنیان‌گذار آمازون گفت‌وگو کرده‌اند تا دریابند چه چیز در تدوین استراتژی آمازون با دیگران متفاوت است. آن‌ها با این حس او را ترک کردند که استراتژی و فرهنگ آمازون ریشه در یک خوش‌بینی کارآفرینانه و توانبخش دارد که بر اساس یک سوال بنا نهاده شده است: چه چیز برای مشتری مطلوب‌تر است؟

 بزوس خود را یک «مشتری‌محور مادرزاد» توصیف می‌کند. او می‌داند خریداران در کسب‌وکار مشتری‌محور آمازون حق انتخاب، قیمت‌های پایین و تحویل سریع می‌خواهند و مطمئن است این‌ها تغییر نخواهند کرد. او می‌گوید: «نمی‌توانم تصور کنم ده سال بعد، آن‌ها (مشتریان ما) بگویند: من عاشق آمازون هستم، اما آن‌ها باید بتوانند کالای مرا کمی ‌کندتر تحویل بدهند.»
 شرکت‌های رقیب‌محور اگر در صنعت خود پیشتاز باشند همیشه این ریسک را دارند که گرفتار خودشیفتگی شوند و در وضع موجود باقی بمانند. اما شرکت‌های مشتری‌محور باید به‌طور مستمر در حال بهبودیافتن باشند. جف بزوس می‌گوید: «می‌خواهم سال‌ها بعد که مردم نگاهی به گذشته آمازون انداختند، بگویند ما مشتری‌محوری را در سرتاسر جهان كسب‌وكار به تعالی رساندیم.»
او می‌گوید، اگر آمازون مرتکب اشتباهات استراتژیک شده باشد خطای ناشی از غفلت بوده است. به همین دلیل هر گاه موردی، فرصت به‌نظر آید بزوس از خود می‌پرسد: «چرا که نه؟» این تفكر منجر به بیشینه‌شدن تعداد آزمایش‌ها در سرتاسر شرکت شده است: «کارکنان می‌گویند، دوست داریم این کار را انجام دهیم، می‌خواهیم راهش را پیدا کنیم.» این همان بله سازمانی است.
انصراف از نظر