By Zhang Ruimin
نوشته: ژانگ رويمين
ترجمه: ايثار کيانی و اميرپويا سيف زاده
مدیریت ژانگ رویمین در شرکت مشهور حایر زمانی آغاز شد که حتی این شرکت چینی نامی دیگر داشت. بیش از بیست سال قبل و وقتی ژانگ بهعنوان مدیر کارخانه یخچالسازی گینگدائو انتخاب شد، این شركت بهشدت مقروض بود و حتی حیات آن در هالهای از ابهام قرار داشت. چالش بزرگی که در آن زمان داشت، بازگرداندن روحیه کارکنانی بود که ماهها حقوق نگرفته و روحیه خود را کاملاً از دست داده بودند. ژانگ وامهایی گرفت و از طریق آنها دستمزد کارکنانش را پرداخت کرد و روحیه از دسترفتهشان را به آنها بازگرداند.
وقتی نیت خیر خود را اثبات كرد، ژانگ شروع به طلبکردن عملکرد مطلوب از کارکنانش كرد. تا آن زمان انضباط بسیار ضعیفی در کارخانه وجود داشت. قوانین در شرکت چیزی جز نوشتههایی روی کاغذ محسوب نمیشدند. ژانگ تضمین كرد دستمزدها را بهموقع پرداخت كند، اما تنها با این شرط که کارکنان از قوانین انضباطی سادهای همچون «دزدینکردن از محل کار» تبعیت كنند. کسانی که دچار تخلف شده توبیخ شده و سهامشان در شرکت از آنها پس گرفته میشد. این امر به جای کاهش روحیه و خالیکردن دل کارکنان، در آنها احساس امید و امنیت ایجاد کرد.
اکنون که حایر به یک رقیب بزرگ جهانی تبدیل شده، ژانگ توجه خود را از خلق الگوهای قدرتمند برای کارکنان به دادن امکان تصمیمگیری و رسیدن به اهداف به آنها معطوف کرده است. در نهایت، تلاش او این است شرکتی بهوجود آورد که تا حد امکان بدون مرز و مسطح باشد. او همچنین بر این تاکید دارد که چه چیزهایی برای بازار مطلوب است نه چه چیزهایی برای رضایت افراد در سلسلهمراتب سازمانی. از نظر او، کارکنان باید این احساس را داشته باشند که بیش از پاسخگویی به مدیرانشان نیازمند پاسخگویی به مشتریان هستند.