گروه محصولات

عنوان مقاله: نگاه ویژه به مدیریت ویرانسازی: بقا در عصر ويرانسازی

گزيده مديريت 139

By Maxwell Weseel/ Clayton Christensen

نوشته: ماكسول وسل و كليتون كريستنسن

ترجمه: رامك فداييان

وسل و کریستنسن، همکاران دانشكده کسب‏وکاری هاروارد در این مقاله روشی را برای تعیین میزان خطریک ويرانسازي برای يك کسب‏وکار ارائه می‏دهند. با درک عمیق وظایفی که شرکت به‌طور عمليبرای مشتریان انجام می‏دهد و تعبیری روشن از مزایا و موانعی که ويرانساز با آن‌ها روبه‌روست، می‏توان پیش‏بینی کرد ويرانساز آتی تا چه ميزان و با چه سرعتی، مدل کسب‏وکاری موجود را به‌انزوا می‏کشاند. سپس می‏توان در واکنش، گام‏هایی برای حداکثرسازی قدرت‏های هسته اصلی برداشت.

نگارندگان، ويرانسازي فروشگاه‏های خواروبارفروشی را مثال آورده‏اند. با وجودی ‏که فقط يك درصد از کل خواروبار در ایالات‌متحده به‌صورت برخط خریداری می‏شود، تئوری ويرانسازي می‏گوید خواروبارفروشی‏‏های مجازی بر سرعت زمان‏های توزیع و گستره انتخاب محصولات خود و ویژگی‏هايي می‏افزایند که به‌سختی در تصور ما می‏گنجند. انگیزه آن‌ها جذب مشتریان جدید و حاشیه سود بالاتر است. اما از سه وظیفه اصلی که مشتریان به خاطر آن به خواروبارفروشی مراجعه می‏کنند (خرید اقلام فاسدنشدنی، خرید شام شب و خرید کالاهای اضطراری) فقط اولین وظیفه در برابر هسته گسترش‏پذیر ويرانساز(توانایی آن در حفظ قیمت‏های بسیار پايين به منظور نفوذ به بازارهای پردرآمد در جست‌وجوی مشتریان بیش‌تر) آسیب‏پذیر است. این بدان معناست که خواروبارفروشی‏های سنتی باید تمرکز بیش‌تری بر توسعه نوآوری داشته باشند تا بتوانند دو وظیفه دیگر را تقویت کنند.

انصراف از نظر