By Donald Sull
نوشته: دونالد سال
ترجمه: دکتر جواد نوفرستی
رقابت در بازارهای پرتغییر، شبیه مسابقه مشتزنی است: مشتها از تمام جهات وارد میشوند، استراتژیها مرتب تغییر میكنند و یك ضربه قدرتمند میتواند در یك لحظه شركت شما را از پا درآورد و شكست دهد. از آنجا كه شركتها دورههایی پرآشوب را طی میكنند، میتوانند چیزهای زیادی از مشتزنان یاد بگیرند.
دونالد سال، استاد مدرسه بازرگانی لندن، از مسابقه كلاسیك مشتزنی بین محمدعلی كلی و جورج فورمن، برای تشریح دو رویكرد بنیادین (چالاكی و سازگاری) در جهت فایقآمدن بر عدمقطعیت بهره میگیرد. هر دو این قابلیتها میتوانند برای بقا در دوران پرآشوب به شركتها كمك كنند.
چالاكی (مصداق آن، محمدعلی كلی) توانایی شناسایی سریع و بهرهبرداری از فرصتهاست و به سه شكل بروز میكند: چالاكی عملیاتی، قابلیت شكار فرصتها برای بهبود عملیات و فرایندها بر اساس یك مدل كسبوكاری متمركز است؛ چالاكی سبد دارایی، قابلیت جابهجاكردن منابع از واحدهای غیرجذاب به واحدهای جذابتر است و بالاخره چالاكی استراتژیك، قابلیت چنگانداختن به فرصتهای شگرف است. هر كدام از این انواع چالاكی از طریق مجموعهای خاص از داراییها و اولویتهای رهبری قابلافزایش هستند.
سازگاری (مصداق آن،جورج فورمن) استقامت در برابر مجازات و ایستادگی در برابر تغییرات ناگهانی است. نویسنده، ده روش را شرح میدهد كه شركتها میتوانند به كمك آنها به ایجاد قدرت سازگاری اقدام كنند. از جمله این روشها میتوان به بهرهگیری از اندازه، ایجاد تنوع در داراییها و انباشت ذخیره نقدی احتیاطی اشاره كرد.
توازن میان چالاكی و سازگاری حیاتی است. آیپاد محصول شركت اپل مصداقی عالی از چالاكی است، اما این سازگاری (در شكل هستهای كوچك از مشتریان وفادار) بود كه این شركت را در طی دهه 1990 میلادی در حالی كه سهم بازار آن بهشدت كاهش یافته بود، حفظ كرد. آن مشتریان، اپل را سرپا نگاه داشتند تا زمانی كه تغییرات محیطی، فرصتی طلایی در اختیار اپل قرار داد.
محمدعلی آن مسابقه را با حفظ چالاكی ضمن افزایش سازگاری برنده شد. شركتهایی كه از این روش پیروی كرده و نسبت به پرورش هر دو قابلیت اقدام میكنند، شانس خود را در گذر از آشفتگیها و نوسانات بازار و ظهور بهعنوان رهبران جدید بازار افزایش میدهند...