گروه محصولات

عنوان مقاله: پژوهش: بعدازظهرها اخلاق بیش‌تر رنگ می‌بازد

گزيده مديريت 156
By Maryam Kouchaki
نوشته: مریم کوچکی
ترجمه: محمدحسین دهنوی

تحقیق: مریم کوچکی از دانشگاه ‌هاروارد و همکارش آیزاک اسمیت از دانشگاه یوتا فهرستی از شرکت‌کنندگان را برای آن‌چه به‌ظاهر آزمایش تصمیم‌گیری بود اما در واقع مطالعه رفتارهای نادرست بود تهیه کردند. در این آزمایش اگر افراد مورد مطالعه دروغ می‌گفتند پول بیش‌تری به‌دست می‌آوردند. این محققان دریافتند تمایل افراد به بی‌صداقتی در بعدازظهر بیش‌تر از صبح است. آن‌ها این نتیجه را به تحلیل روانی در اثر گذشت زمان در طول روز نسبت داده‌اند که بر اثر آن افراد از نظر شناختی ضعیف می‌شوند.

چالش: آیا فشارهای یک روز معمولی به‌راستی می‌تواند بعد از ناهار ما را به فردی دروغگو تبدیل کند؟ آیا شرکت‌ها باید بعدازظهرها نسبت به رفتارهای غیراخلاقی هوشیارتر باشند؟ دکتر کوچکی لطفا از تحقیق خود دفاع کنید.

کوچکی: ما یافته‌هایمان را در چهار آزمایش تکرار کردیم و روشن شد افراد احتمالا ‌بعدازظهرها بین بیست تا پنجاه درصد بیش‌تر دروغ می‌گفتند. ما بازه زمانی سه تا شش بعدازظهر را به‌عنوان زمان مورد نظر انتخاب کردیم، زیرا آزمایش‌شوندگان در این بازه منابع لازم برای کنترل خویش را از دست داده بودند. افزایش تدریجی خستگی که ناشی از فعالیت‌های نه چندان مهم روزمره است، می‌تواند منجر به شکست اخلاقی فراگیر شود. به حدی که حتا افراد اخلاق‌مدار هم نمی‌توانند از این مسئله اجتناب کنند. در حقیقت تاثیر این مسئله بر افرادی که تمایل ‌کم‌تری به بی‌قیدی اخلاقی دارند بیش‌تر بود. به‌عبارت دیگر، افرادی که معمولا اخلاق‌مدارانه‌تر رفتار می‌کنند، احتمالا بیش‌تر تحت تاثیر عواقب منفی این مسئله قرار می‌گیرند.

انصراف از نظر