ترجمه: دکتــر محسن قـدمی
یافته: زمانی که یادآورندههای کودکان، مثل عروسکهای خرسی و مداد نقاشی حضور دارند، بزرگسالان کمتر به تقلب رو میآورند و بیشتر به رفتارهای اجتماعی رغبت نشان میدهند.
پژوهش: خانم سریدهاری دسایی و همکار پژوهشگر وی، خانم فرانچسکا جینو، بازیهای کلاسیک روانشناسی را اجرا کردهاند. در این بازیها، اشخاص میزان کسب پول دیگران را کنترل میکنند و میتوانند با دروغگویی، خود پول بیشتری بهدست آورند. نیمی از شرکتکنندگان یا در اتاقی مملو از اسباببازیهای کودکان بودند یا به فعالیتهای کودکانه پرداختند. همه این شرکتکنندگان کمتر دروغ گفتند و بسیار بخشندهتر از افراد گروه کنترل بودند.
چالش: آیا تنها وجود اسباببازی میتواند منجر به رفتار اخلاقیتر افراد شود؟ آیا میتوانیم اتاقهای هیاتمدیرهها را آکنده از اسباببازیهای پارچهای کنیم؟ پروفسور دسای لطفا از پژوهش خود دفاع کنید.
[1]. سریدهاری دسای، بورسیه پژوهشی در مرکز اخلاقیات ادموند سفرا در دانشگاه هاروارد و استادیار دانشکده کسبوکار کنانفلاگلر دانشگاه کارولینایشمالی است.