گروه محصولات

عنوان مقاله: نگاه ویژه به مهیا کردن مدیرعامل برای پیروزی: برنامه‌ریزی جانشینی به روایت پژوهش‌ها

گزيده مديريت 187

By Eben Harrell

نوشته: ابین هرل

ترجمه: معصومه عارف

در حالی که هر سازمانی به ناچار باید ‌مدیرعامل خود را جایگزین کند، ‌بیش‌تر شرکت‌ها آمادگی جانشینی را ندارند. در این مقاله، ایبن ‌هارل به بررسی برجسته‌ترین مطالعات ‌برنامه‌ریزی جانشینی ‌می‌پردازد و شواهدی را از کارشناسان ارائه ‌می‌دهد. برخی نکات کلیدی:
• هرچند جابه‌جایی مدیران در حال افزایش است، تنها 54 درصد از ‌هیات‌مدیره‌ها در حال آماده‌سازی یک جانشین مشخص هستند و 39 درصد هیچ نامزد داخلی شایسته‌ای ندارند. عواقب برنامه‌ریزی ضعیف، جدی است: شرکت‌هایی که به تعجیل برای یافتن جایگزین می‌افتند به‌طور متوسط، 1.8 میلیارد دلار از ارزش سهامشان کم مي‌شود.
• پرورش رهبران سال‌ها طول ‌می‌کشد اما ارزشش را دارد: مدیران ارشدی که از طریق توسعه مدیریت در «کارخانه‌های ‌مدیرعاملی» مانند جنرال‌الکتریک، انتقال قدرت به ‌آن‌ها صورت گرفته، عملکرد اجرایی برتری دارند. اما اعضای هیات‌مدیره باید ‌بیش‌تر درگیر مسئله شوند. اکثریت آن‌ها قابلیت‌های مدیران پایین‌تر از ‌مدیرعامل را درک نمی‌کنند و تنها حدود یک‌چهارم در ارزیابی‌های آن‌ها شرکت ‌می‌کنند.
• گرایش به سمت استخدام بیرونی‌ها در حال رشد است و بیرونی‌ها دریافت‌های از متوسط بالاتر دارند. اما مطالعات نشان ‌می‌دهند در کل، مدیران‌عامل داخلی، بازده بهتری دارند.
• محققان ‌بیش‌تری در حال مطالعه صفات ‌مدیرعامل ایده‌آل هستند. تاکنون ‌آن‌ها دریافته‌اند مدیران‌عامل جوان بهتر عمل ‌می‌کنند، اجرا، مهم‌تر از مهارت‌های میان‌فردی است و سابقه نظا‌می باعث ‌می‌شود رهبران صادقانه‌تر رفتار کنند. اما این مسیر پژوهش هنوز در روزهای اولیه خود است و نمی‌توان بر اساس این تحقیقات تصمیم‌گیری کرد.

انصراف از نظر