By Patrick Spenner/ Karen Freeman
ترجمه: شیرین ناظرزاده
بازاریابان، مصرفکنندگان امروزی را جستوجوگران اطلاعات میبینند که به اینترنت آشنايي و به تلفنهمراه دسترسي دارند و میتوانند بهترین پیشنهادها را از فروشگاهها و شناسههای مختلف بربایند. در پاسخ به اين وضعيت آنها در حال افزایش میزان تعامل خود با مشتریان هستند. اما برای بیشتر مصرفكنندگان، حجم در حال رشد پیامهای بازرگانی آنها را در تصمیمگیری مصممتر نمیکند، بلکه تنها سبب میشود بیشتر دچار ترديد شوند. بازاریابان با این تلاشهاي بيوقفه و كجفهميده، به جای جذب مشتریان، آنها را دورتر میکنند.
مصرفكنندهها چه انتظاری از بازاریابان دارند؟ سادگی. بعد از نظرسنجي از هزاران مصرفکننده و مصاحبه با صدها کارشناس بازاریابی، نویسندگان مقاله دریافتند مهمترین عاملی که سبب جذب مشتریان میشود میزان آسانی جمعآوری اطلاعات درباره محصول و دستهبندی گزینههای انتخابی است. آنها سه روش را به بازاریابان توصیه میکنند که میتوانند فرایند تصمیمگیری را برای مصرفکننده آسان کرده و او را در طول مسیر خرید هدایت کنند.
شرکتها باید تعداد منابع اطلاعاتی را که مشتری لازم است قبل از خرید به آنها مراجعه کند، کاهش داده و منابع اطلاعاتی قابلاعتماد درباره محصول را در دسترس مشتریان قرار دهند. همچنین باید ابزارهایی را در اختیار مشتریان قرار دهند تا گزینههای انتخابی خود را بر اساس مشخصههایی که برایشان مطلوب است، وزندهی کنند.
شرکتهایی که از بمباران اطلاعاتی مصرفکنندگان خودداری کرده و به جای آن تصمیمگیری را برای مشتری آسان میکنند، صدایشان بیشتر شنیده میشود و در نتیجه، مشتریان بیشتری را هم جذب ميكنند