گروه محصولات

عنوان مقاله: دیده بان پژوهش: برای توقف کرداری بد، گفتاری نغز را نقل کنید

گزيده مديريت 177

ترجمه: حامد محمدی

پژوهش: سریدهاری دسای، استادیار رفتار سازمانی در دانشکده کسب‌وکار کنان-فلگلر دانشگاه کارولینای‌شمالیْ مجموعه‌ای از مطالعاتی را انجام داد که در آنْ افراد بر این باور بودند که عضوی از یک تیم مجازی در حال بازی هستند. به افراد گفته شده بود اگر بتوانند کاری کنند که هم‌تیمی‌‌هایشان ندانسته یک دروغ را پخش کنند، پول به‌دست می‌‌آورند. بدون اطلاع شرکت‌کنندگان، سایر بازیگران تیمْ اعضای تیم پژوهش بودند. در امضای ایمیل آن‌ها به افراد، برخی از آن‌ها جمله‌ای قصار در مورد صداقت و درستی ‌‌نوشتند، برخی جمله‌ای خنثی و برخی هیچ جمله‌ای در ایمیل خود نداشتند. احتمال این‌که سوژه‌های تحقیق از کسانی که جمله‌ای قصار در ایمیل‌شان بود درخواستی غیراخلاقی کنند، بسیار کم می‌شد. چالش: آیا می‌توانید خود را در برابر خطاکاری، با تبلیغ ارزش‌های خویش مصون سازید؟ یا افراد فکر می‌‌کنند تظاهر می‌کنید؟ پروفسور دسایْ از تحقیقات خود دفاع کنید. دسای: ما به‌وضوح دیدیم که اگر افراد بخواهند و تصمیم بگیرند کارهای غیراخلاقی انجام دهند، به‌مراتب کم‌تر احتمال دارد کسی را که از دیدگاه اعضای تیم اخلاقی است و حرف‌های اخلاقی می‌زند، درگیر آن کار غیراخلاقی کنند. علاوه بر این، فهمیدیم وقتی سوژه‌های تحقیق با جمله‌ای قصار روبه‌رو شدند، احتمال این‌که پیام‌های گول‌زننده ارسال کنند در کل کم‌تر می‌شد. بنابراین، یک جمله قصار، نه‌تنها باعث اجتناب هم‌تیمی‌ها از خواسته‌های بد می‌شود، بلکه باعث تعدیل سوژه‌ها نیز می‌شود.

انصراف از نظر