گروه محصولات

عنوان مقاله: برای آخرین بار : اختیار خرید سهام هزینه است

گزيده مديريت 28

By Zvi Bodie / Robert S. Kaplan / Robert C. Merton

نوشته: زِوی بادی، رابرت كاپلان و رابرت مرتون

ترجمه: دكتر غلامرضا اسلامی و سعيد اسلامی

آیا هزینه‌های صدور اختیار خرید باید در صورت‌‌های مالی یك شركت ثبت شود یا به عنوان یادداشت صورت‌های مالی در ضمیمه این صورت‌های مالی افشا شود. رونق فوق‌العاده قیمت‌های سهام در اثنای ظهور اینترنت، انتقاد از به‌هزینه‌نگرفتن اختیار خرید كاری عبث بود. اما از زمان سقوط بازار، بحث‌ها مجدداً بالا گرفتند و مولفان این مقاله اعتقاد دارند كه اختیار خرید اثربخشی زیادی دارد.

 در این مقاله، رابرت مرتون (یكی از مبدعان مدل قیمت‌گذاری اختیار خرید) و همكارش زِوی بادی (كه به اتفاق هم كتاب درسی مدیریت مالی را تالیف كردند) و رابرت كاپلان (از اساتید مشهور مدرسه بازرگانی هاروارد) به بررسی این مطلب می‌پردازند كه آیا صدور اختیار خرید باید به عنوان یك هزینه تلقی شود یا به شكل دیگری با آن رفتار شود. آنها اعتقاد دارند كه اختیار خرید اعطایی از آن‌چنان تاثیری بر جریان‌های نقدی یك شركت برخوردار است كه باید آثار آن در گزارش‌دهی مالی مورد ملاحظه قرار گیرد. آنها نشان می‌دهند كه راه‌های مطمئنی برای مقداری‌كردن این تاثیرات وجود دارد و به تشریح این مطلب می‌پردازند كه افشای آثار صدور اختیار خرید در یادداشت‌های صورت‌های مالی چه آثار اخلالگرانه‌ای برجا می‌گذارد. مولفان همچنین راه‌هایی را برای گزارشگری مالی هزینه‌های صدور اختیار خرید برای شركت‌های نوپا نشان می‌دهند كه موجب افزایش اثر تشویقی آن برای كاركنان است.
 صدور اختیار خرید بی‌تردید ابزار مفیدی برای تشویق است و به اعتقاد نویسندگان این مقاله عدم ثبت دادوستد چنین ابزار قدرتمندی، از لحاظ اقتصادی غیرقابل‌دفاع است. به اعتقاد آنها، نقش استانداردهای حسابداری، این نیست كه پاداش حسن‌خدمت مدیران و كاركنان را به صورتی نشان دهند كه یك روش پاداش‌دهی را بر دیگری مرجح بدارد. مبنای انتخاب شركت‌ها باید منافع اقتصادی آنها باشد، نه چگونگی ثبت آنها در دفاتر حساب‌ها.‌
انصراف از نظر