گروه محصولات

عنوان مقاله: براي نوآوری انگيزه‌ سود لازم نیست

گزيده مديريت 126

By Eric Von Hippel

نوشته: اريك فن هيپل

ترجمه: فضل اله امينی
يافته: نوآوري‌هاي افرادي كه آن‌ها را به‌رایگان مي‌بخشند به‌طور فزاينده با نوآوري‌هايي رقابت مي‌كنند كه علاوه بر ثبت‌شدن معطوف به كسب سود هستند. اين‌ نوآوري‌ها را مي‌توان در همه بخش‌هاي مختلف اقتصاد ديد.

پژوهش: مطالعاتی تازه در ميان نمونه‌هاي منتخب از بزرگسالان ايالات‌متحده، ژاپن و بريتانياي كبير نشان مي‌دهند بسياري از فراورده‌هاي مصرفي به وسيله‌ خود مصرف‌كنندگان ابداع مي‌شوند نه شركت‌هاي فروشنده‌ آن‌ها. به‌طور مثال، در بريتانياي كبير، 6.1درصد بزرگسالان در سه سال گذشته فراورده‌هاي مصرفي را ابداع يا اصلاح كرده‌اند. به طور كلي، مصرف‌كنندگان بريتانياي كبير 2.3 برابر بيش از كل رقمي كه همه‌ شركت‌هاي بريتانيايي براي نوآوري در كالاهاي مصرفي هزينه كرده‌اند در اين راه هزينه كرده‌اند. فقط دو درصد اين مصرف‌كنندگان نوآور ايده‌هاي خود را زير چتر حمايت ثبت اختراع قرار داده‌اند و خيلي‌هایشان آن‌ها را به‌رايگان پخش كرده‌اند.

چالش: اگر ايده‌ها زير چتر حمايت نباشند و براي به‌دست‌آوردن آن‌ها پولي هزينه نشود آيا نوآوري رشد و رونق خواهد داشت؟ پروفسور فون هيپل از پژوهش خود دفاع كنيد.



[1]. اريك فن هيپل، استاد مديريت در دانشكده‌ مديريت اسلون در دانشگاه ام.آي.تي است.

انصراف از نظر