By Eric Von Hippel
نوشته: اريك فن هيپل
پژوهش: مطالعاتی تازه در ميان نمونههاي منتخب از بزرگسالان ايالاتمتحده، ژاپن و بريتانياي كبير نشان ميدهند بسياري از فراوردههاي مصرفي به وسيله خود مصرفكنندگان ابداع ميشوند نه شركتهاي فروشنده آنها. بهطور مثال، در بريتانياي كبير، 6.1درصد بزرگسالان در سه سال گذشته فراوردههاي مصرفي را ابداع يا اصلاح كردهاند. به طور كلي، مصرفكنندگان بريتانياي كبير 2.3 برابر بيش از كل رقمي كه همه شركتهاي بريتانيايي براي نوآوري در كالاهاي مصرفي هزينه كردهاند در اين راه هزينه كردهاند. فقط دو درصد اين مصرفكنندگان نوآور ايدههاي خود را زير چتر حمايت ثبت اختراع قرار دادهاند و خيليهایشان آنها را بهرايگان پخش كردهاند.
چالش: اگر ايدهها زير چتر حمايت نباشند و براي بهدستآوردن آنها پولي هزينه نشود آيا نوآوري رشد و رونق خواهد داشت؟ پروفسور فون هيپل از پژوهش خود دفاع كنيد.