گروه محصولات

عنوان مقاله: شوق به کار را بار دیگر در خود بیدار کنید

گزيده مديريت 19
By Richard Boyatzis / Annie McKee / Daniel Goleman
نوشته: ریچارد بویا تزیس و آنی مکی و دانیل گولمن
ترجمه: دکتر محمد ابراهیم محجوب
همه ما گه‌گاه با این سوال خصوصی روبرو می‏شویم: «آیا آن‌طور كه می‏خواهم زندگی می‏كنم؟» حوادث یازده سپتامبر این سوال را برای میلیونها نفر در صدر و محور قرار داد. اما اغلب ما در شرایطی بسیار معمولی‏تر به بازنگری زندگی خود می‏پردازیم. این‌گونه سوالات نشانه بدی نیستند. رهبران عرصه كسب‏وكار نیازمند آنند كه هر چند سال یك‏بار از این طریق، انرژی، خلاقیت، تعهد، شور و اشتیاق به كار را در خود بازسازی كنند.
 در این مقاله، نویسندگان به شرح علایمی می‏پردازند كه هشدار می‏دهند «وقت بازنگری فرارسیده است.» آنگاه استراتژی‏هایی برای واكنش مناسب ارائه می‏كنند. هشدارها شكل‏های گوناگونی دارند. برخی احساس می‏كنند زندانی محیط ساخته خود هستند، یا اینكه از كار دلزده شده‏اند و درمی‏یابند كه به شرایط فرساینده آن خو گرفته‏اند تا جایی كه به‏زحمت می‏توانند خود را بازشناسند. برای عده‏ای دیگر، علایم هشداردهنده هنگامی بروز می‏كند كه ارزش‏های مورد قبولشان به چالش كشیده می‏شود و یا ناگهان درمی‏یابند كه باید به ندای حقیقی درون خود پاسخ دهند.
 پس از آنكه به این نتیجه رسیدید باید زندگی خود را بازنگری كنید، استراتژی‏هایی وجود دارند كه به كمك آنها می‏توانید ببینید كجا هستید، به كدام سو روانید و كجا می‏خواهید باشید. بسیاری از مردم معتقدند فاصله گرفتن از محیط (چه به ‏‏عنوان فرصتی برای خویشتن‌كاوی جدی و چه به ‏صورت رخصتی برای دور شدن از فضای كاری) بهترین راه برای بازگشت به اصل خویش است. استراتژی‏های دیگری از قبیل كار كردن با یك مربی، مشاركت در مجامع سازندگی مدیران، تخصیص زمان معینی برای سیر درونی و ایجاد تغییرات كوچك در محیط كار بر اساس ارزش‏ها، از جمله استراتژی‏های دیگری است كه بحث شده است. اكنون دیگر كسی از مدیران انتظار ندارد، برای هر مشكلی راه‏حلی در آستین داشته باشند، اما این توقع هست كه آتش شور و اشتیاق را در خود زنده نگه‏ دارند و از این طریق كاركنان را پشتیبانی كنند.
انصراف از نظر