گروه محصولات

عنوان مقاله: مدیریت بر خود: برانگيختن بهترین عملكرد در كاركنان

گزيده مديريت 108
By Liz Wiseman/ Greg Mckeown

نوشته: لیز وایزمن و گِرگ مک کئون

ترجمه: سارا پنجی‏ زاده

برخی مدیران، کارکنان خود را سرکوب می‏کنند و بعضی آنان را به درخشش وا می‏دارند. شما از کدام دسته‏اید؟
برخی رهبران همه هوش و قابلیت‏های تیم خود را می‏خشکانند. آن‌ها اغلب به خاطر آن‏که می‏خواهند باهوش‏ترین و تواناترین باشند، استعدادهای دیگران را سرکوب کرده و در نهایت جلوی جریان ایده‏های نو را سد می‏کنند. این قبیل افراد را می‏شناسید، زیرا برای آن‏ها یا در کنارشان کار کرده‏اید.
معاون ارشد بازاریابی را در نظر گیرید که هفته‌به‌هفته اهداف و برنامه‏های تبليغاتي تازه‏ای را به تیم شما پیشنهاد کرده و مجبورتان می‏کند به جای آن‏که خود فکر کرده و به ایده دلخواهتان بپردازید، برای عقب‌نماندن از تفکرات او همواره بدوید. یا معاون توسعه محصول که با وجود در اختیار داشتن بیش از چهارهزار مهندس عالی‏رتبه نرم‏افزار در میان کارکنان خود، اعتراف می‏کند در جلسات توسعه فقط به سخنان اندکی از افراد گوش فرا می‏دهد و ادعا دارد «هیچ‏کس دیگری به‌راستي چیزی برای ارائه ندارد.»(که آن‏ها را «سركوبگر» می‏ناميم) کم‏تر از میزان ممکن از توانایی‏های افراد بهره می‏گیرند و خلاقیت و استعدادها را دست‏نخورده باقی می‏گذارند. این قبیل رهبران


[1]لیز وایزمن، سرپرست گروه وایزمن است که در زمینه پژوهش و توسعه رهبری فعالیت می‏کند. گرگ مک‏کئون، یکی از شرکای گروه وایزمن است. این مقاله از کتاب آنان با عنوان «فزایندگان: بهترین رهبران چگونه همه را هوشمندتر می‏کنند» اقتباس شده است
انصراف از نظر