By Jonah Berger
نوشته: جونا برگر
ترجمه: سارا پنجی زاده
یک ضربالمثل قدیمی میگوید: چیزی به اسم بدگویی وجود ندارد. با این وجود، بررسیها پیوسته نشان دادهاند اخبار منفی به فروش لطمه میزند. بهعنوان فقط یک نمونه، تخمین میزنند بدگویی درباره تام کروز در سال 2006 به بهای یکصدمیلیون دلار کاهش فروش فیلم «ماموریت غیرممکن سه» در گیشه تمام شده است.
اما گاهی استثنائاتی ظهور میکند. بطری شصتدلاری نوشیدنی تاسکان پس از آنکه یک منتقد معروف برخط (آنلاین) بویش را به «بوی گند جوراب» تشبیه کرد به رشد پنج درصدی فروش دست یافت. شِیکویت، دمبل لرزندهای که بهطور گسترده در رسانهها مورد تمسخر واقع شد (یکی از روزنامهها آن را «مضحکترین ابزار تناسباندام تاریخ» نامید) فروش پنجاهمیلیون دلاری را ثبت کرد. با این وجود، آیا این ضربالمثل قدیمی اعتبار دارد؟
پژوهش نگارنده که با همراهی آلن سارنسن، استادیار دانشکده عالی کسبوکار استانفورد و اسکات راسموسن (که در آن زمان دانشجوی استانفورد بود) برای نخستین بار نشان میدهد که تحت شرایطی خاص، حتا تبلیغات بسیار منفی هم میتواند سود را افزایش دهد. ما دریافتیم این امر تا حد زیادی بستگی به آشنایی قبلی مصرفکنندگان با محصول مورد نظر دارد.
[1] . جونا برگر، استادیار بازاریابی در دانشکده کسبوکار وارتون وابسته به دانشگاه پنسیلوانیاست.