گروه محصولات

عنوان مقاله: بخش بندی کف هرم

گزيده مديريت 121

By V. Kasturi Rangan/ Michael Chu/ Djordjija Petkoski

نوشته: كاستوري رانگان و مايكل چو و جورجيا پتكاسكي                                                         

ترجمه: دکتر عبدالرضا رضایی نژاد

براي موفقيت بايد منافع تجاري خود را با رفاه ذي حقان مرتبط سازيد.

با گذر از یک خط نامرئی و ورود به منطقه کف هرم اقتصادی در بازارهای در حال شکوفایی، به سرزمینی پر از چاه و چاله پا نهاده‌اید. چنان‌چه یک شرکت سیاست‌های خود را تنها بر پایه کسب منافع مالی استوار سازد، به احتمال زیاد با مخالفت شدید جوامع مدنی و دولت‌ها روبه‌رو خواهد شد، همان‌گونه که در مورد شرکت بین‌المللی آب آكواس‌دل‌توناری در کشور بولیوی شاهد بودیم. شرکت‌هایی هم که فعالیت در منطقه کف هرم اقتصادی را زیر ذره‌بین گذاشته و محدود نگه دارند، میزان بازده سرمایه و سودشان بسیار پایین خواهد آمد. شرکت پراکتر.اند.گمبل در کسب‌وکار عرضه آب تصفیه‌شده در کشورهای آمریکای لاتین و آسیا، به چنین وضعیتی دچار شد. از سوی دیگر، چنان‌چه در این بخش از بازار اولویت و تمرکز را بر مسائل اجتماعی گذاشته و سودآوری را در رتبه دوم اهمیت قرار دهید، به همان میزان خود را به‌خطر انداخته‌اید. پروژه‌هایی که پول‌ساز نباشند، دست‌آخر به‌صورت یک مسئولیت اجتماعی در آمده و روی دست شرکت باقی می‌مانند. نتيچه‌اي كه عايد مایکروسافت شد.



[1]كاستوري رانگان و مايكل چو، اساتيد دانشکده كسب‌وكار ‌هاروارد و جورجيا پتكاسكي، کارشناس بانک جهانی

انصراف از نظر