گروه محصولات

عنوان مقاله: بحران کرونا و مدیران فرصت‌ساز

گزيده مديريت 216
 
نوشته: دکتر فریبا لطیفی

چون تو سرسبز شدی، سبز شود جمله جهان

در ادبيات مديريت و كارآفريني واژه فرصت بسيار به كار برده شده است و يكي از انتظارات هميشگي از مديران شناسايي و بهره‌برداري از فرصت‌ها و يا تبديل تهديد به فرصت است. بر اين مبنا مديران بر مبناي نوع نگرش يا رفتارشان در مقابل فرصت‌ها در قالب‌هاي مختلفي دسته‏بندي شده‌اند. در اين مقاله با دسته‏بندي مديران به چهار گروه فرصت‌سوز، فرصت‌طلب، فرصت‌جو و فرصت‌ساز تلاش شده است تعريفي از هر گروه ارائه شود و مشخصه‌هاي نگرشي و رفتاري مديران فرصت‌ساز بيان شود. به‏طور يقين تحولات محيطي و شرايط بحراني در دل خود تهديدها و فرصت‌هايي را به همراه دارند. از نخستين روزهاي سال 2020، شروع و شيوع جهاني ويروس جديد كرونا (كوويد-19) تمام مناسبات اجتماعي و اقتصادي را به هم ريخت و بحراني در سطح جهاني آغاز كرد كه به تعبير بسياري از صاحب‌نظران در نوع خود بي‌سابقه بوده است. از اين رو با توجه به اهميت موضوع، به رفتار چهار دسته از مدیران در برخورد با بحران کرونا و فرصت‌های نهفته در آن پرداخته شده است.

انصراف از نظر