گروه محصولات

عنوان مقاله: با چه سرعت مي توانيد رشد كنيد؟

گزيده مديريت 10

By Neil C. Churchill and John W.Mullins

نوشته: نایل چرچیل و جان مولین

ترجمه: دكتر سيد جعفر سجادی

همـه مـي‌داننـد كه شــروع يـك كسـب‌وكار نيازمند نقدينگي است و رشد و توسعه آن مستلزم نقدينگي بيشتر. اما معدود افرادي درك مي‌كنند كه يك شركت سودآور كه به دنبال رشد بسيار سريع است, ممكن است عليرغم توليـد محصولاتي بسيار موفق دچار كمبود نقدينگي شود. بنابراين، چالش بزرگ پيش‌روي مديراني كه به دنبال رشد شركت خود هستند، خلق توازني مناسب ميان مصرف و ايجاد نقدينگي است.

نويسندگان اين مقاله, چهارچوبي براي تعيين و مديريت سطحي از رشد كه در تــوان نقــدينگــي شركت است، ارائه مي‌كنند. آنها فرمولي براي محاسبه نرخ رشد خودگردان ( اس.اف.جي) با لحاظ قراردادن سـه عامل اساسي عرضه مي‌دارند. اين سه عامل عبارتند از : چرخه نقدينگي عملياتي كه مدت زماني است كه پول شركت در موجودي و ساير دارايي‌هاي جاري (قبل از آنكه مشتري بهاي آنها را پرداخت كنند) حبس مي‌شود. ميزان نقدينگـي لازم براي تأمين مالي هر دلار فروش و ميزان نقدينگي ايجاد شده از هر دلار فروش.

نويسندگان براي نشان دادن چهارچوب پيشنهادي از مثالي فرضي و تفصيلي كه به دقت سه عامل مذكــور در آن لحاظ شده است، استفاده مي‌كنند و نشان مي‌دهند كه چگونه يك شركت مي‌تواند از طريق تركيبــي از عوامل (سرعت بخشيدن به گردش نقدينگي، كاهش هزينه‌ها و افزايش قيمتها) نرخ اس.اف.جي خود را تغيير دهد. آنها نشان مي‌دهند كه چگونه مي‌توان درآمد مشمول ماليات و استهلاك را در محاسبات وارد كرده و براي جايگزينـي دارايي‌ها بـرنـامه‌ريزي كرد و مشخص مي‌كنند كه كداميك از خطوط توليد شركت مي‌تواند از بيشترين ظرفيت رشد برخوردار باشد.

نويسندگان، همچنين انواع مختلفي از كسب‌وكارها, نظير شركتهاي توليدي، واردكنندگان و شركتهــاي خدماتي را مورد بحث قــرار مـي‌دهند، مؤسساتي كه از لحاظ توانايي در تأمين مالي رشد خود از منابع داخلي تفاوت بسياري با يكديگر دارند.

 

 

انصراف از نظر