یکی از مهمترین دغدغههای سازمانها جلب وفاداری مشتریان است. مشتریانی که به محصول، خدمات و مهمتر از آن به خود سازمان متعهد و وفادار هستند. هزینه جلب یک مشتری جدید نزدیک به ده برابر هزینه نگهداشت یک مشتری وفادار است. ضمن اینکه مشتری وفادار حامی و مبلغ سازمان میشود و مشتریان دیگری را برای سازمان به ارمغان میآورد. این موارد بیانگر این نکته است که مشتری وفادار حقیقتا سرمایه با ارزشی برای هر سازمان است.
نحوه و چگونکی جلب رضایت مشتریان به گونهای که به سازمان و خدمات آن وفادار بمانند یک فرمول و راه حل ثابت ندارد و از کشوری به کشور دیگر و از صنعتی به صنعت دیگر متفاوت است. از این رو در بخش "با مدیران" این شماره، نظر تعدادی از مدیران و صاحبنظران را از حوزهها و صنایع مختلف جویا شدیم و از آنها سوال کردیم که "با توجه به تجربیات شما، موثرترین عامل که سبب میشود تا یک مشتری به سازمان شما وفادار بماند كدام است؟"
آنچه در اين مقاله ميخوانيد پاسخ تعدادی از مدیران و متخصصین کشورمان به این پرسش است.